به مناسبت هفته محیط زیست؛
برنامه پیاده روی و پاکسازی فیلتر سیگار در باغ ارم شیراز

جمعی از علاقه مندان به محیط زیست و فضای سبز در پویش و برنامه پیاده روی و پاکسازی فیلتر سیگار در باغ ارم شیراز حضور یافتند، این برنامه همراه با برگزاری نمایشگاه عکس با همکاری معاونت فرهنگی دانشگاه شیراز و اداره کل حفاظت محیط زیست فارس برگزار شد.

به گزارش سینا پرس فارس به نقل از روابط عمومی و امور رسانه اداره کل حفاظت محیط زیست فارس، قاسم نهاوندی معاون محیط زیست انسانی اداره کل حفاظت محیط زیست فارس در حاشیه این برنامه با تاکید بر لزوم پاسداشت ارزشهای محیط زیست، هفته محیط زیست را فرصتی برای تبیین آموزه هایی دانست که در نهایت به حفظ محیط زیست و مراقبت از انفال الهی می انجامد.

نهاوندی با بیان اینکه سالانه چهار و نیم میلیارد ته‌ سیگار در طبیعت رها می شود و به محیط زیست آسیب می زند، اظهار داشت: این موضوع علاوه بر ضررهایی است که سیگار کشیدن بر ریززیست‌‌ها و میکرو ارگانیسمها، حیوانات و گیاهان وارد می‌کند. تاکنون همواره زباله‌های پلاستیکی دشمن شماره یک طبیعت و محیط زیست شمرده می‌شدند، اکنون زیان های ته سیگار هم به آن افزوده شده است.

معاون محیط زیست انسانی اداره کل حفاظت محیط زیست فارس یاد آور شد: در حال حاضر پر حجم ترین زباله در جهان ته سیگارهایی است که روزانه توسط میلیون ها انسان مصرف و در طبیعت رها می شود. این زباله ها با وجود اینکه حجم زیادی ندارند؛ اما به دلیل تعداد استفاده ی زیاد محیط زیست را آلوده و از طریق پرندگان و حیوانات وارد چرخه غذایی انسان شده و موجب بسیاری از بیماری ها و سونامی های گوارشی و سرطان ها می شوند.

وی تاکید کرد: محیط زیست استان فارس با همکاری دانشگاه شیراز آغاز کننده حرکت های مردمی برای جمع آوری ته سیگار در طبیعت و در جامعه است ، دراین پویش هر نفر باید خود را سفیر محیط زیست برای پاکسازی طبیعت بداند ضمن اینکه پویش اهداف والاتری از جمله فرهنگ سازی برای کاهش مصرف سیگار را هم دنبال می کند.

عزت الله رئیسی استاد دانشگاه شیراز و پدر علم هیدروژئولوژی ایران هم در این برنامه برخی از جنبه های آلودگی آب ها با نفوذ مواد مضر ته سیگار به منابع آبی را بازگو کرد و با تاکید بر ضرورت پاسداشت ارزشهای محیط زیست و تلاش برای جبران خسارت های ناشی از خشکسالی تاکید کرد و اظهار داشت: برداشت بی رویه از آب های زیرزمینی، کاهش بارندگی و وقوع خشکسالی طی سال های گذشته باعث واردآمدن خسارت های متعددی به حوزه کشاورزی در کشور و مشکل بی آبی و کم آبی در استان های مختلف شده است .

بهمن ایزدی فعال محیط زیست نیز در این پویش فرهنگی با ترغیب شهروندان برای شرکت در پویش های فرهنگی آسیب های ناشی از رها شدن ته سیگار در جامعه را یکی از خطرناک ترین آسیب ها برای محیط زیست دانست.

ایزدی ادامه داد ته سیگار یک پسماند بسیار خطرناک و قاتل خاموش زمین است و مهم ترین ضرر آن ماده سمی به نام آرسنیک است که در فیلتر آن وجود دارد. این ماده سالانه نیاز آبی شهری به بزرگی هفت برابر وسعت تهران را برای همیشه از چرخه مصرف خارج می کند.

این برنامه با اجرای مسابقه فرهنگی و قرعه کشی برای افراد شرکت کننده در پاکسازی و جمع آوری فیلتر سیگار همراه با صرف صبحانه در محل باغ ارم با حضور دانشگاهیان با همکاری معاونت فرهنگی دانشگاه و اداره کل حفاظت محیط زیست فارس ادامه یافت.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا