به مناسبت روز ملی خلیج فارس؛
دبیر خانه دائمی همایش خلیج فارس در دانشگاه علم و فرهنگ تشکیل شد

همزمان با روز ملی خلیج فارس، کتاب” خلیج فارس، آیینه تمدن پارس” با حضور رئیس دانشگاه علم و فرهنگ و رئیس پارک ملی علوم فناوری های نرم و صنایع فرهنگی رونمایی شد.

به گزارش سیناپرس، دکتر منوچهر جهانیان، معاون فرهنگی دانشگاه علم و فرهنگ و یکی از نویسندگان کتاب خلیج فارس، آیینه تمدن پارس در مراسم رونمایی این کتاب گفت: کتاب خلیج فارس، آیینه تمدن پارس از منظر گردشگری ماحصل پنج سال زحمت من و دکتر محمد حسن نیا است. در این کتاب سعی کرده ایم توانمندی ها، ظرفیت ها و پتانسیل ها استان های بوشهر،هرمزگان و خوزستان را معرفی کنیم.

وی با اشاره به اهمیت گردشگری در حوزه خلیج فارس افزود: در حال حاضر ظرفیت های گردشگری بی نظیری همانند آداب و رسوم و سنن مختلف مردمان ساحل نشین دریای خلیج فارس وجود دارد. مجموعا 130 جزیره در منطقه خلیج فارس وجود دارد از این میزان 38 جزیره مربوط به جمهوری اسلامی ایران است. امروزه اغلب کشورهای ساحل نشین خلیج فارس به منظور جذب گردشگر و توسعه گردشگری دریایی و گردشگری سواحل و ورزش های آبی به دنبال ایجاد جزایر مصنوعی هستند. ما اکنون جاذبه های بکر گردشگری در جزایری مانند کیش، قشم، هرمز، هندورابی، لاوان و …. داریم اما متاسفانه از این ظرفیت ها کمال استفاده را نمی بریم.

وی اظهارداشت: امیدواریم زیرساخت های لازم این مساله در جزایر ایران فراهم شود. آثار تاریخی و باستانی، دانش دریانوردی ایرانیان، موسیقی محلی ساحل نشینان، سوغات و هنرهای سنتی سواحل ایران، ظرفیت های بکری دارند که باید به همگان شناسایی و معرفی شود. قطعا اگر مسوولان به مقوله گردشگری به عنوان اولویت نگاه کنند، قطعا با جذب گردشگر، بسیاری از چالش های بیکاری و اشتغال برطرف و کسب و کارهای بومی رونق پیدا می کنند.

به زودی دهکده صنایع فرهنگی در تهران گشایش می یابد

به گزارش سیناپرس، دکتر محمد حسین ایمانی خوشخو، رئیس پارک ملی علوم فناوری های نرم و صنایع فرهنگی نیز در آیین رونمایی این کتاب گفت: نگاه به خلیج فارس از جنبه های مختلف ژئوپلیتیک ، جغرافیایی و …مهم است. اهمیت خلیج فارس به خصوص زمانی که دشمنان ایران با جعلی سازی نام و دستکاری تاریخ پیش می روند، مشخص می شود.هرچند دستکاری تاریخ نشدنی است زیرا تاریخ ثبت شده و قابل هک شدن نیست. اما به دلایل عمدتا سیاسی این کار را انجام می دهند.

وی افزود: دریا در همه جای دنیا جاذبه گردشگری محسوب می شود. زمانی که می گوییم دریا، یعنی همه جاذبه هایی که در دریا می تواند گردشگر را جذب کند. فرهنگ ساحل دریاهایکی از همان جاذبه هاست. این فرهنگ سواحل دریاهاست که دریاها را متمایز می کند و خلیج فارس یکی از مناطقی است که فرهنگ های خاص را داریم.

وی اظهارداشت: هر وجب از این خاک نعمت الهی است. ایران کشوری چهار فصل است و جزو نعمت هایی که اگر درست استفاده نکنیم، کفران نعمت کرده ایم.

رییس پارک ملی علوم و فناوری های نرم و صنایع فرهنگی تصریح کرد: پارک ملی علوم فناوری های نرم و صنایع فرهنگی به لحاظ موضوعی و هم به لحاظ گستره فعالیت ملی منحصر به فرد است. این پارک در حوزه فناوری های نرم و صنایع فرهنگی فعالیت دارد. گردشگری از جمله حوزه هایی است که در این پارک مورد توجه قرار می گیرد.

ایمانی گفت: امیدواریم در آینده ای نه چندان دور دهکده صنایع فرهنگی در تهران گشایش پیدا می کند؛ دهکده ای که در آن تمام جاذبه های را به شکل نقشه ایران با استفاده از فناوری، فناوری تولید و صادرات ارائه می شود. همه این مسائل می تواند بر جاذبه های گردشگری بی افزاید.

وی ادامه داد: امروز محل دائمی دبیر خانه دائمی همایش خلیج فارس در دانشگاه علم و فرهنگ تاسیس شد و امیدواریم رئیس دانشگاه علم و فرهنگ نیز محلی برای این دبیرخانه اختصاص دهد.

جایگاه راهبردی و ژئو اکونومیک منطقه خلیج فارس بیشتر می شود

به گزارش سیناپرس، دکتر ایرج افشار سیستانی، ایران ‌شناس و نویسنده بیش از پنجاه کتاب در زمینه‌های گوناگون مردم‌ شناسی، زبان‌شناسی و جغرافیای تاریخی ایران نیز در مراسم گفت: دهم اردیبهشت روزی است که پرتغالی ها از تنگه استراتژیکی هرمز بیرون رانده شده اند به همین دلیل دهم اردیبهشت در سال نمای ایران روز ملی خلیج فارس نام گرفته است تا دست رد به سینه کشورهای متجاوز پیرامون آب و خاک سرزمین اهورایی و مقدس ایران مان زده شود.

وی افزود: امروزه برخی از کشورها قصد دارند با تقلید نام تاریخی و ثبت شده در سندها بین المللی به اهداف خود برسند. خلیج فارس منطقه جغرافیایی است که از روزگار کهن این نام را وام گرفته است. خلیج فارس در سال های پسین به گونه ارزشمندترین مرکز فراهم کردن نفت جهان در نیمه دوم سده بیستم میلادی بوده و پیش بینی می شود در نیمه نخست سده بیست و یکم میلادی با کاهش اندوخته های سرزمین های دیگر جهان بر جایگاه راهبردی و ژئو اکونومیک منطقه خلیج فارس افزوده شود.

وی ادامه داد: جایگاه استراتژیک و اقتصادی خلیج فارس باعث شد تا که کشورهای اروپایی در جستجوی به دست آوردن سودهای کلان به این منطقه سرازیر شوند.

وی تصریح کرد: خلیج فارس از روزگاران کهن دروازه ورود و خروج تمدن، فرهنگ و اقتصاد و سیاست ایران بوده است. همواره بالندگی و توانمندی سیاسی دولت ایران در جهان از اهمیت ویژه ای برخوردار است. اکنون دستیابی به چنین جایگاهی چالش اصلی ایران با استعمار های جهانی را فراهم کرده است.

افشار سیستانی ادامه داد: نام های جغرافیایی بخشی از تاریخ و جغرافیا و آیین های یک ملت هستند و نگهداری از آنها همچون نگهداری از آثار باستانی به عنوان میراث انسانی اهمیت دارند از اینرو هرگونه تغییر نام تاریخی کهن مانند ویران سازی آثار باستانی گام های نکوهیده ای است.

این ایران ‌شناس و نویسنده گفت: آثار باستانی به جا مانده از کرانه های خلیج فارس بیانگر وجود فرهنگ 6 تا 8 هزار ساله فرهنگ این دریاست. پژوهشگران که سال ها پیرامون این مساله تحقیق کرده اند به کرات اظهارداشته اند که تمامی تاریخ نگاران و نویسندگان در تمام هزاره های گذشته از این نام سخن به میان آورده اند.

استفاده از نام جعلی خلیج فارس باعث انسجام ایرانی ها شد

به گزارش سیناپرس، دکتر محمد حسن نیا از دیگر نویسندگان این کتاب نیز در این مراسم گفت: روز ملی خلیج فارس، روز بیرون راندن پرتغالی ها توسط سپاه ایرانیان از جزیره هرمز، قشم و خلیج فارس است. این روز نماد استعمارستیزی است. این روز به دلیل پاسداشت سپاهیان ایران مقابل پرتغالی هاست؛ پرتغالی ها در یک برهه تاریخی مشکلات مدیدی برای مردم جنوب کشور فراهم کردند که خوشبختانه در دوران شاه عباس اول، امام قلی خان و سپاهیانش آنها را از خلیج فارس بیرون کرد.

وی افزود: خلیج فارس همانند سفره ای است که تمام اقوام ایرانی با هر دین، قوم و مذهبی دور آن گرد آمده اند. با مطرح کردن نام جعلی، دشمنان ایران قصد تفرقه انداختن داشتند. خوشخبتانه عدو سبب خیر شد و بکار گیری نام جعلی خلیج فارس باعث انسجام بیشتر مردم ایران شد.

دانشگاه علم و فرهنگ از پایان نامه های مربوط به خلیج فارس حمایت کند

به گزارش سیناپرس، دکتر علی ططری، سند پژوه و پژوهشگر تاریخ معاصر ایران نیز در این مراسم گفت: همه ما نسبت به سرزمین ویژه و استراتژیکی که برای ما باقی مانده است، مسئولیم. خلیج فارس نه تنها در یک بازه صد ساله بلکه در سراسر تاریخ جزء سه نقطه حساس در دنیا محسوب می شود.

وی درباره اسناد خلیج فارس اظهارداشت: نخستین سند توسط داریوش به جای مانده است. سندی که در 12 سطر نگاشته شده و اکنون در موزه لوور نگهداری می شود. همچنین اکنون اسنادی از دوران امپراطوری ساسانیان وجود دارد که عمدتا تجارت دریایی در خلیج فارس داشتند.

وی تصریح کرد: موقعیت جغرافیایی و ویژه ایران آرزوی کشورهای منطقه است. دریاهای شمال و جنوب کشور، هویت بخشنده نقشه ما هستند. ما باید بحث توریست، اکوتوریسم و اقتصاد و تجارت این مناطق را رونق دهیم.

وی یادآورشد: در اکثر مراکز و آرشیوهای جهان، اسناد خلیج فارس وجود دارد که متاسفانه روی آن کار نکرده ایم. من در یک برهه زمانی 220 هزار سند مجموعه آرشیو برای مجلس خریداری کردم که تعداد زیادی از آنها مربوط به اسناد خلیج فارس است. ما در آن دوره 9 نقشه خلیج فارس داشتیم که تمام شرکت های قرن 17 انگلیسی و فرانسوی آن را چاپ کرده بودند.

ططری اظهارداشت: دانشگاه علم و فرهنگ می تواند برای برگزاری چنین همایش ها و مراسم هایی برنامه ریزی کند یا حداقل در روز خلیج فارس، کتاب و پایان نامه های دانشجویان را مورد حمایت قرار دهد. همچنین پیشنهاد می شود، رشته های درسی دانشجویان به نحوی به خلیج فارس ارتباط پیدا کنند. دانشجویان مرتبط با گردشگری نیز اگر پایان نامه های پیرامون خلیج فارس دارند، اعتبار بیشتری دریافت کنند زیرا امروزه 70 درصد انرژی دنیا از خلیج فارس تامین می شود که اگر سرمایه گذاری خوبی در حوزه های مختلف اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی صورت بگیرد، می توان بازار اشتغال و دانشجویان را فراهم کنیم.

گزارش: فرزانه صدقی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا