کاهش ۳۶ درصدی بارندگی‌ها در اردبیل

مدیرکل هواشناسی استان اردبیل گفت: کاهش بارش ها در سال های اخیر باعث شده ۹۸ درصد از مساحت استان درگیر تنش آبی شود.

به گزارش سیناپرس اردبیل، سیاوش محمدی، مدیرکل هواشناسی استان اردبیل در گفتگو با خبرنگاران از درگیری ۹۸ درصدی مساحت استان با شدت های خفیف، شدید و خیلی شدید خشکسالی خبر داد و تصریح کرد: ۶۰ درصد مساحت استان که مرکز استان و شمال استان را شامل می‌شود دچار خشکسالی خیلی شدید است.

وی با اشاره به اینکه میانگین دریافت بارش های سال آبی از مهرماه تا مهرماه سال بعد ۳۲۵ میلی متر بوده و در حد نرمال و بدون کاهش آب محاسبه می‌شود، گفت: بارش ها از مهرماه سال گذشته تا ۷ فرودین امسال ۱۳۷ میلی متر بوده که نسبت به بلند مدت ۳۶ درصد و نسبت به مدت مشابه ۲۸ درصد کاهش بارش در استان اتفاق افتاده است.

محمدی به حاد بودن خشکسالی نسبت به بلند مدت در شمال استان تأکید کرد و افزود: ۵۶ درصد کاهش بارندگی در این مناطق را داشته‌ایم که به از بین رفتن محصولات کشاورزی منجر شد.

مدیرکل هواشناسی استان اردبیل ادامه داد: متعاقب گرمایش زمین میانگین دما در استان ۱/۵ درجه افزایش دارد که به کاهش بارندگی‌ها منجر شده است.

محمدی از رتبه های ۱۵ و ۱۶ استان در برخورداری از بارندگی در سطح کشور و در سال های گذشته خبر داد و اظهار کرد: امسال استان اردبیل در میزان بارندگی و دریافت آب رتبه ۲۸ را در بین استان‌ها کسب کرده است.

وی خشکسالی را سبب نبود پوشش گیاهی دانست و ضمن تأکید بر سیل‌آسا بودن بارندگی در چنین شرایطی اضافه کرد: وجود سدها و آبخیزداری ها می تواند مانع از سیل شود و برای ذخیره آب نیز موثر باشد.

محمدی ضمن اشاره به اینکه سالانه ۳ الی ۴ سیستم آب و هوایی به استان اردبیل وارد می‌شود، گفت: سیستم پرفشار تبت قوی بود و از ورود سیستم مدیترانه‌ای و سیبری به استان جلوگیری کرد و باعث کاهش بارندگی در استان شد.

مدیرکل هواشناسی استان اردبیل بیان کرد: پیش‌بینی‌های هواشناسی در حد ۶۵ درصد صحت دارند و انتظار داریم با توجه به اینکه بارش ها در طول سال آبی کمتر از حد نرمال بوده اما پیش‌بینی می‌کنیم در اردیبهشت و خرداد ماه بارندگی نرمال را داشته باشیم.

محمدی افزود: در استان اردبیل ۳۶ درصد بارش ها در فصل بهار، ۸ درصد در تابستان، ۲۹ درصد در زمستان که ارزش بسیاری برای ذخیره منابع آبی دارد و ۲۷ درصد در پاییز اتفاق می افتد.

وی بارندگی بصورت برف را برای تأمین آب سدها و ذخیره منابع آبی حائز اهمیت دانست و گفت: شرایط آب و هوایی در سال های اخیر عمق و وسعت برفهای بارشی را تحت تأثیر قرار داده و منابع آبی را با چالش روبرو کرده است.

وی در پایان صحبت‌های خود مدیریت آب و اولویت آب شرب را در سال جاری خواستار شد و از عبور سیستم پرفشار تبت در سال آتی خبر داد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا