توسط تیمی از پژوهشگران چینی صورت گرفت؛

شناسائی ژن عامل پولکی شدن سلول های حنجره

کد خبر : 46127 جمعه 29 مرداد 1395 - 15:24:12

پژوهشگران چینی موفق به کشف سه نوع ژن ناشناخته شدند که نقش مستقیمی در ابتلا به سرطان حنجره در انسان ایفا می کند. در این مطالعات ، پزشکان تاثیر این ژن ها بر روی سلول های حنجره را کشف کردند که عملکرد آن ها سبب سرطانی شدن این سلول ها می شود.

بر اساس اعلامیه رسمی منتشر شده توسط بیمارستان عمومی PLA  در کشور چین ، تیمی متشکل از پژوهشگران بین المللی در این کشور و با سرپرستی دانشمندان و پزشکان چینی موفق به شناسائی سه گونه ژن شدند که تاثیر مستقیمی بر احتمال ابتلا به سرطان حنجره دارد. این ژن ها که برای نخستین بار است توسط پزشکان شناسائی می شوند ، سلول های پولکی درون حنجره را مستعد ابتلا به سرطان کرده و خطر این بیماری را در انسان به شدت بالا می برند. این سلول ها laryngeal squamous cell carcinoma یا به اختصار (LSCC) نامیده می شوند .

در این پژوهش دانشمندان با استفاده از روش مطالعه ارتباط ژنوم گسترده (GWAS) تلاش کردند تا منبع و موقیعت مکانی این عوامل را کشف کنند . لازم به ذکر است که این نخستین بار است که روش مطالعه ارتباط ژنوم گسترده (GWAS) برای پژوهش های مربوط به سرطان حنجره مورد استفاده قرار می گیرد. اعضای این تیم تحقیقاتی را پزشکان و جراحان متخصص گوش و حلق و بینی از چین و چند کشور دیگر تشکیل می دادند . سرپرستی این تیم تحقیقاتی بر عهده دکتر لیو مینگ بو بوده و دیگر همکاران چینی وی ، دکتر وانگ جیالینگ و یانگ شیمینگ از بیمارستان عمومی PLA  بودند .

بر اساس اعلامیه رسمی منتشر شده توسط این تیم پژوهشی ، دکتر لین دونگژین و دکتر وو چن نیز از آکادمی علوم پزشکی چین به همراه دکتر ویی چینگ یی  از دانشکده پزشکی دانشگاه Fudan شانگهای از دیگر اعضای این تیم محسوب می شدند .

در این پژوهش ، مطالعه ارتباط ژنوم گسترده (GWAS) بر روی 993 بیمار مبتلا به سرطان حنجره انجام شده و نتایج این تحقیقات می تواند پزشکان را در تشخیص سریع تر این بیماری یاری کرده و در درمان آن نیز مفید باشد .

شرح کامل این مطالعات و نتایج به دست امده از آن در دهمین شماره مجله بین المللی ژنتیک طبیعی international journal Nature Genetics   به چاپ رسیده و در اختیار پژوهشگران قرار دارد.