در مناطق روستایی اردبیل؛
راه‌اندازی ۲۸ صندوق مالی توانبخشی معلولان

مدیرکل بهزیستی استان اردبیل از راه‌اندازی ۲۸ صندوق خرد مالی و محلی توانبخشی معلولان در مناطق روستایی استان خبر داد.

به گزارش سیناپرس اردبیل، حامد رضایی، مدیرکل بهزیستی استان اردبیل گفت: این تعداد صندوق خرد مالی تا پایان سال ۱۴۰۱ در استان راه‌اندازی و در کنار آن، زمینه آموزش و اشتغال ۴۲۴ نفر از معلولان مناطق روستایی در قالب اشتغال فردی و گروهی نیز فراهم شده است.

وی افزود: اداره کل بهزیستی اردبیل در حوزه توانبخشی با شناسایی ۹ هزار و ۴۶۸ نفر از معلولان ساکت مناطق روستایی و ارائه خدمات سلامت، آموزش، امرار معاش، اجتماعی و توانمندسازی به آن‌ها چتر حمایتی خود را در بیشتر مناطق روستایی این استان گسترده است.

وی ادامه داد: طی هماهنگی اداره کل بهزیستی اردبیل با بیمه سلامت استان و ستاد بهزیستی کشور، افراد تحت پوشش در استان اردبیل از ۵۹ خدمت توانبخشی ستاره‌دار بر مبنای تعرفه‌ها و سهم مصوب سازمان بهره‌مند شده‌اند و به بیش از چهار هزار معلول نیز وسایل توانبخشی نظیر ویلچر، سمعک، باتری سمعک، تشک مواج، عصا، توالت فرنگی، وسایل بهداشتی و کمک بینایی مثل لوح و قلم، عصای سفید، کاغذ بریل و وسیله ضبط صدا داده شده است.

رضایی در تشریح خدمات حوزه توانبخشی معلولان در سال گذشته در اردبیل اظهار کرد: به یک‌هزار و ۲۷۹ معلول ضایعه نخاعی و بسترگرا کمک هزینه تامین وسایل بهداشتی و همچنین یارانه و مابه تفاوت ۵۷ مرکز توانبخش روزانه و شبانه‌روزی به مبلغ ۸۰ میلیارد و ۶ هزار و ۲۰ میلیون و ۸۰۰ هزار ریال پرداخت شده است.

بیش از ۲۷ هزار خانوار در قالب ۷۳ هزار و ۷۰۲ نفر و ۲۵ هزار و ۹۴۲ خانوار مستمری بگیر زیرپوشش بهزیستی استان اردبیل قرار دارند.

برنامه توانبخشی مبتنی بر جامعه برنامه‌ای است که در راستای دسترسی افراد دارای معلولیت در مناطق روستایی و محروم شهری به ارائه خدمات کلیدی در زمینه سلامت، آموزش، تأمین معاش و … می‌پردازد.

برنامه توانبخشی مبتنی بر جامعه (CBR) در ایران از سال ۱۳۷۴ در مناطق روستایی کشور آغاز شده است و امروزه بخشی از قانون برنامه ۵ ساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران است.