پی بردن به ارتباط بین میکروبیوتای روده، آلزایمر و سیستم عصبی مرکزی

به گزارش سیناپرس همدان، محققان دانشگاه نوادا، ارتباط بین بیماری آلزایمر و جمعیت خاصی از میکروبیوتای روده را شناسایی کردند. در مقاله‌ای با عنوان «همبستگی ژنتیکی بین بیماری آلزایمر و جنس‌های میکروبیوم روده» منتشر شده در گزارش‌های علمی منتشر شده است، محققان توضیح می‌دهند که چگونه جست‌وجو را به دوجین میکروب مرتبط با بیماری محدود کرده‌اند که یکی از آنها به مهم‌ترین خطرات سلامتی مربوط می‌شود.

نویسندگان این مطالعه به تحقیقات رو به رشدی اشاره می‌کنند که نشان می‌دهد اختلالات در نسبت‌های منظم و تنوع کمتر میکروبیوتای روده با بیماری‌های تخریب‌کننده عصبی از طریق فرآیندهای التهاب عصبی در سراسر محور میکروبیوتا-روده-مغز مرتبط است. مطالعات قبلی همچنین نشان داده است که بیماران آلزایمر تنوع میکروبیومی را کاهش داده اند.

محققان از نمرات خطر چند ژنی، ارزیابی خطر بر اساس همبستگی ژنتیکی شناخته شده با بیماری، از 119 گونه میکروبیوم برای هر فرد از نمونه کشفی 1278 مورد با 1293 کنترل استفاده کردند. آنها دریافتند که 20 جنس از 119 جنس به طور قابل توجهی با تشخیص بیماری آلزایمر مرتبط هستند.

از بین 20 گونه مهم، 6 گونه به عنوان گونه های احتمالی خطر و 14 گونه دیگر بالقوه محافظت کننده برای تشخیص آلزایمر شناسایی شدند.

جنس های خطر شامل Alistipes و Bacteroides از شاخه Bacteroidetes، Lachnospira و Veillonella از گروه Firmicutes، و Collinsella از Actinobacteria و Sutterella از شاخه Pseudomonadota بودند. مهم ترین گونه مرتبط با خطر Bacteroides بود.

برای گونه‌های محافظ، 11 مورد از 14 مورد از گروه Firmicutes، دو مورد از Actinobacteria و یک مورد از Bacteroidetes (Prevotella 9) بودند. مهم ترین جنس محافظ اینستینی باکتر بود.

این یافته ها به تنهایی می تواند مقاله جالبی را ایجاد کند، اما به نظر می رسید محققان علاقه بیشتری به انجام کار علمی کامل داشته باشند، بنابراین نتایج خود را با تجزیه و تحلیل بعدی به چالش کشیدند.

پایگاه داده دوم از GenADA، یک مطالعه همکاری چند سایتی کانادایی بر روی بیماران آلزایمر استفاده شد. از همین تکنیک ها برای یافتن همبستگی بین میکروبیوتا در 799 مورد با 778 کنترل استفاده شد. داده‌های حاصل از این مطالعه تکراری در برخی مناطق با اولی متفاوت بود، اما جایی که این دو آزمایش در چهار ارتباط معنی‌دار همپوشانی داشتند، به محتمل‌ترین علت اشاره کرد.

آپولیپوپروتئین E (APOE) کلسترول اصلی و پروتئین ناقل لیپید سیستم عصبی مرکزی است. از بین سه نوع اصلی پروتئین انسانی، APOE2، APOE3 و APOE4، بیان ژنتیکی APOE4 یکی از مهم‌ترین عوامل خطر مرتبط با توسعه دیررس بیماری آلزایمر است.

هنگامی که محققان به بررسی عمیق‌تر ارتباط میکروبی با آلزایمر پرداختند، دریافتند که این بیماران چیز مشترک جالب دیگری دارند. نمرات خطر چند ژنی چهار گونه میکروبیوتا ارتباط قابل توجهی با نسخه خاصی از ژنوتیپ APOE rs429358-C داشت.

Collinsella از شاخه Actinobacteria به عنوان یک عامل خطر برای آلزایمر در هر دو نمونه کشف و شناسایی شد و بیشترین ارتباط را با ژنوتیپ APOE در rs429358-C داشت.

این مقاله اشاره می‌کند که مطالعات قبلی نشان داده‌اند که Collinsella با سطوح سرمی بالاتر کلسترول کل و کلسترول لیپوپروتئین با چگالی کم (LDL) در بزرگسالان سالم مرتبط است، که محققان حدس می‌زنند که ممکن است به تعامل بین Collinsella و APOE مرتبط باشد.

محققان نتیجه می‌گیرند که تحقیقات آینده برای بررسی رابطه بین Collinsella، متابولیسم لیپید و سیگنال‌های التهابی مورد نیاز است تا مشخص شود چگونه تعامل آنها بر آلزایمر و سایر بیماری‌ها تأثیر می‌گذارد.

منبع: ژورنال Scientific Reports