یک مطاله جدید نشان می‌دهد؛
باکتری‌های گرسنه سم تولید می‌کنند

یک مطالعه جدید نشان می‌دهد وقتی سلول‌های باکتریایی خاصی فاقد مواد مغذی حیاتی هستند، شروع به تولید سمومی می‌کنند که انسان را بیمار می‌کند. اکنون محققان امیدوارند که این یافته ها بتواند به مقابله با تحمل آنتی بیوتیک کمک کند.

به گزارش سیناپرس اردبیل، تحقیقات جدید از دپارتمان میکروبیولوژی و ایمنی شناسی UNC نشان می دهد که باکتری ها نیز ممکن است گرسنه شوند. این مطالعه به بررسی این موضوع پرداخته که چرا برخی از سلول‌های ژنتیکی یکسان باکتری ها عملکردهای متفاوتی دارند و برخی از آنها سمومی تولید می کنند که افراد را بیمار می کند. محققان در این پژوهش از باکتری با نام علمی Clostridium perfringens استفاده کردند که یک باکتری میله ای شکل است که می تواند در روده انسان و سایر مهره داران، حشرات و خاک یافت شود.

هنگامی که آنها سلول های باکتریایی منفرد را جدا کردند تا تک تک سلول ها را رمزگشایی کنند، محققان دریافتند که سلول های C. perfringens که به خوبی با مواد مغذی تغذیه می شوند، سم تولید نمی کنند. در همان زمان، سلول های C. perfringens تولید کننده سم فاقد آن مواد مغذی حیاتی بودند.

پس از اینکه سلول های سمی در معرض ماده ای به نام استات قرار گرفتند، سطح سم در جامعه باکتری ها کاهش یافت و تعداد سلول‌های تولیدکننده سم کاهش یافت.

محققان هنوز مطمئن نیستند که آیا فاکتورهای خاصی در محیط یافت شده است که ممکن است تولید سم را در انواع دیگر عفونت‌ها روشن کند یا اینکه این یافته‌ها فقط در مورد C. perfringens صدق می‌کند؟

با این حال، آنها این نظریه را مطرح می کنند که ارائه مواد مغذی به باکتری ها می تواند به توسعه درمان های جدید برای حیوانات و انسان کمک کند. برای مثال، این دانش می‌تواند در مقابله با تحمل آنتی‌بیوتیک مورد استفاده قرار گیرد، که به باکتری‌ها اجازه می‌دهد تا به طور موقت اثرات آنتی‌بیوتیک‌ها را تحمل کرده یا آن‌ها را کاهش دهند و در نتیجه درمان کمتر مؤثری داشته باشد.

همچنین تصور می‌شود که تحمل آنتی‌بیوتیک باعث تسریع ظهور مقاومت آنتی‌بیوتیکی می‌شود، که به گفته سازمان بهداشت جهانی، امروزه یکی از بزرگترین تهدیدها برای سلامت جهانی، امنیت غذایی و توسعه است.

با کاهش اثربخشی آنتی بیوتیک ها، درمان عفونت هایی مانند ذات الریه، سل، مسمومیت خون، سوزاک و بیماری های منتقله از طریق غذا سخت تر یا گاهی غیرممکن می شود.

تحقیقات بیشتر برای درک اینکه آیا باکتری های دیگر به دلیل کمبود مواد مغذی سم تولید می کنند ضروری است. اما تاکنون، یافته‌ها در درمان عفونت‌های باکتریایی امیدوارکننده هستند.

منبع: health news
مترجم: تقی قاسمی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا