کشف خواص ضد پیری در یک علف هرز مهاجم

دانشمندان کشف کرده اند که عصاره های به دست آمده از میوه گیاه کاکلبور دارای اثرات ضد پیری است و ممکن است به جلوگیری از چین و چروک کمک کند.

به گزارش سیناپرس اردبیل، کاکلبور گیاهی مهاجم و با رشد سریع است که در کنار جاده ها، سواحل رودخانه ها یا سایر مناطق مرطوب و شنی یافت می شود. میوه آن دارای خارهایی است که به پوست و لباس می چسبد. به همین دلیل، بیشتر مردم آن را یک علف هرز مضر می دانند.

با این حال، کاکلبور دارای خواص دارویی است که برخی از پزشکان از آن در داروهای گیاهی سنتی برای درمان آرتریت، سردرد و سینوزیت بینی استفاده می کنند.

اکنون محققان دریافته‌اند که ترکیبات موجود در میوه کاکلبور ممکن است اثرات آنتی‌اکسیدانی و ضد التهابی داشته باشد که بهبود زخم را تسریع کرده و از ایجاد چین و چروک جلوگیری می‌کند.

یونسو سونگ، یک دانشجوی دکترا در دانشگاه Myongji در کره جنوبی، یافته‌های خود را در نشست سالانه انجمن آمریکایی بیوشیمی و زیست‌شناسی مولکولی که از 25 تا 28 مارس در سیاتل برگزار شد، ارائه کرد.

برای بررسی اثرات ضد پیری کاکلبور بر روی پوست، دانشمندان ترکیبات خاصی را از میوه کاکلبور جدا کردند که ممکن است اثرات ضد التهابی و آنتی اکسیدانی داشته باشد. سپس، تیم این ترکیبات را در کشت سلولی و یک مدل بافت سه بعدی مشابه پوست انسان اعمال کردند.

آنها کشف کردند که عصاره میوه کاکلبور باعث تولید کلاژن می شود و از آسیب اشعه UVB محافظت می کند. عصاره ها همچنین به بهبود سریعتر بافت های زخمی کمک کردند.

سونگ می گوید: «ما دریافتیم که میوه کاکلبور پتانسیل محافظت از پوست و کمک به افزایش تولید کلاژن را دارد».
سونگ پیشنهاد می‌کند که این عصاره این گیاه می‌تواند یک ماده جذاب برای کرم‌ها یا سایر اشکال آرایشی باشد. اگر با سایر ترکیبات موثر مانند اسید هیالورونیک یا رتینوئیک اسید در برابر پیری مخلوط شود، احتمالاً اثر هم افزایی نشان بدهد.

با این حال، دانشمندان هشدار می دهند که میوه کاکلبور علاوه بر خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی، حاوی کربوکسی تراکتیلوزید نیز می باشد – ترکیبی که می تواند باعث آسیب کبدی شود.

سونگ توضیح می‌دهد: «کاکلبور با افزایش سنتز کلاژن، پتانسیل یک عامل آرایشی را نشان داد؛ اما با غلظت‌های بالاتر نتایج منفی نشان داد. بنابراین، یافتن غلظت مناسب بسیار مهم به نظر می‌رسد و کلیدی برای تجاری‌سازی عصاره‌های میوه کاکلبور در لوازم آرایشی است».

با این حال، به دلیل نتایج امیدوارکننده این مطالعه، این تیم قصد دارد مکانیسم‌های بیولوژیکی پشت اثرات ضد پیری کاکلبور را بررسی کند و نحوه استفاده ایمن از ترکیبات آن را در لوازم آرایشی تعیین کند.

مترجم: تقی قاسمی