معرفی گیاهان مناسب برای استفاده در اتاق کودکان

اگر از تزئین خانه خود با گیاهان لذت می برید، ممکن است از خود بپرسید که آیا آنها برای اتاق خواب کودک شما نیز ایمن هستند یا خیر؟ پاسخ کوتاه این است: بستگی به نوع گیاه دارد.

به گزارش سیناپرس اردبیل، بیش از 100000 آمریکایی هر ساله با مراکز کنترل سم، در موضوع قرار گرفتن در معرض گیاهان و قارچ ها تماس می گیرند. برخی از این گیاهان به ویژه برای نوزادان مضر هستند. در حالی که هیچ آزمایش ساده ای برای تشخیص اینکه کدام گیاه سمی است وجود ندارد، والدین نمی توانند اقدامات ساده ای برای دور نگه داشتن نوزادان خود از گیاهان خطرناک انجام دهند و به جای آن گیاهان خانگی ایمن را انتخاب کنند.

اجتناب از گیاهان حاوی اگزالات
کریستال های اگزالات کلسیم را می توان در گیاهان مختلف از جمله فیلودندرون، ریواس، کالادیوم، زنبق، اسپاتی فیلوم، گوش فیلی و دیفن باخیا یافت. این کریستال های اگزالات معمولاً در شیره یا شیره گیاه یافت می شوند و تیز هستند. آنها زبان، گلو و لثه کودک را تحریک می کنند و در صورت بلع یا جویدن باعث درد، التهاب و احساس سوزش می شوند.
اگر کودک گیاهی حاوی اگزالات را قورت داد، والدین باید باقیمانده آن را از دهان خارج کنند و کودک را تشویق به خوردن بستنی یا سس سیب کنند. اگر پوست کودک با گیاه تماس پیدا کرد، والدین باید از صابون و آب جاری برای از بین بردن عوامل تحریک کننده استفاده کنند. در صورت بروز واکنش های جدی مانند مشکل در تنفس، کودک را به اورژانس بیمارستان ببرید.

اجتناب از گیاهانی که باعث مشکلات گوارشی می شوند
برخی از گیاهان در صورت خوردن، دستگاه گوارش را تحریک می کنند. در نتیجه ممکن است کودک درد معده، حالت تهوع، استفراغ و اسهال را تجربه کند. در حالی که خوردن مقادیر کمی از این گیاهان ممکن است علائم کمی ایجاد کند یا بدون علائم باشد، خوردن مقادیر بیشتر (مثلاً به اندازه یک سالاد) می تواند برای کودک سمی باشد. نمونه هایی از گیاهانی که باعث تحریک دستگاه گوارش می شوند عبارتند از آلوئه، میخک، نرگس، شمعدانی، سنبل، اکالیپتوس و پیراکانتا.
اگر کودک این گیاهان را بخورد، والدین یا مراقبان چه باید بکنند؟ ابتدا والدین باید دهان کودک را پاک کنند و به او میان وعده یا شیر بدهند. در صورت استفراغ یا اسهال، دادن مایعات برای جلوگیری از کم آبی ضروری است. اگر علائم شدید است، با متخصص اطفال تماس بگیرید.

اجتناب از گیاهان محرک پوست
گیاهانی مانند گل داودی، گل همیشه بهار، سرخ‌برگه، گیاه یاقوت سرخ، شفلرا و گیاهان شناخته شده در فضای باز مانند پیچک سمی، بلوط سمی و سماق سمی باعث تحریک پوست می شوند. درماتیت، یک اصطلاح کلی که بثورات پوستی، کهیر، خارش پوست و تورم را توصیف می کند، توسط یک واکنش شیمیایی یا آلرژیک به این گیاهان ایجاد می شود. بیشتر این گیاهان باعث درماتیت شیمیایی می شوند.
فقط ناحیه پوستی که در معرض گیاهان قرار گرفته است تحت تأثیر قرار می گیرد و در صورت درماتیت شیمیایی، علائم بلافاصله پس از تماس نوزاد با گیاه رخ می دهد. پیچک سمی و بلوط سمی معمولا باعث واکنش آلرژیک می شوند. در این حالت، علائم چندین روز پس از قرار گرفتن در معرض گیاهان ظاهر می‌شوند و سایر قسمت‌های بدن را تحت تأثیر قرار می‌دهند، نه فقط پوستی که با گیاهان در تماس بوده است.
اگر کودک شما گیاهی را لمس کرد که دارای خواص تحریک کننده پوست است، چه کاری باید انجام دهید؟ ابتدا پوست آسیب دیده را با آب و صابون کاملا بشویید. پمادهای مبتنی بر هیدروکورتیزون می توانند به التهاب کمک کنند و داروهای آنتی هیستامین به تسکین خارش و کهیر کمک می کنند. در بیشتر موارد، علائم در عرض 2 تا 3 هفته برطرف می شود. در صورت بروز علائم شدید، برای مشاوره با پزشک تماس بگیرید.

گیاهان ایمن برای مهد کودک‌ها
در حالی که برخی از گیاهان می توانند برای نوزادان خطرناک باشند، برخی دیگر برای محیط کودک مفید هستند. گیاهان آپارتمانی باعث افزایش اکسیژن در اتاق می شوند و به عنوان تصفیه کننده هوا عمل می کنند. گیاهان توانایی حذف سموم مانند ترکیبات آلی فرار موجود در رنگ و پلاستیک را دارند. حذف این ترکیبات سمی می تواند علائم مرتبط با آلاینده های هوا مانند سردرد، خستگی یا آلرژی را تسکین دهد. برخی از گونه‌های گیاهی مانند رزماری یا بادرنجبویه حتی می‌توانند از خواب سالم حمایت کنند یا استرس را کاهش دهند.
ایمن ترین گیاهان، گیاهانی هستند که برای افزودن طعم و ادویه به غذاهای شما استفاده می شوند. وقتی صحبت از گیاهان دیگر می شود، گیاه عنکبوتی (یکی از بهترین گیاهان تصفیه کننده هوا که به راحتی رشد می کند)، بنفشه آفریقایی، گورخر هاورتیا، کاکتوس کریسمس، اچوریا آبی و ساق عروس برای کودکان بی خطر هستند. به گفته کارشناسان. شایان ذکر است که گیاه اشک بچه برای نوزادان نیز بی خطر است.

توصیه هایی برای والدین
هیچ آزمایش واحدی برای تمایز بین گیاه خوراکی و سمی وجود ندارد. هنگامی که به دنبال افزودن گیاهان به اتاق کودک هستید، موارد زیر را در نظر بگیرید:

قبل از خرید نام گیاه را بررسی کنید.
گلدان و خاک گیاه باید برای اتاق کودک ایمن باشد. یک گلدان ایمن باید به اندازه کافی بزرگ و سنگین باشد تا کودک نتواند آن را به زمین بزند. خاک ارگانیک را بدون کودهای اضافه انتخاب کنید.
در سنین پایین به کودک بیاموزید که هیچ قسمتی از گیاه را نجود یا قورت ندهد و از هرگونه قارچ، میوه یا توت که ممکن است در پارک ببیند دوری کند.

گیاهان می توانند محیطی تازه و تمیز برای اتاق کودک شما ایجاد کنند. با این حال، قبل از اینکه کورکورانه اتاق کودک خود را با گیاهان تزئین کنید، کمی تحقیق کنید تا مطمئن شوید که آنها ایمن هستند. در نهایت، اگر هر یک از گیاهان واکنشی ایجاد کند، با تکنیک های اولیه کمک های اولیه آشنا شوید. شماره را آماده کنید و با مرکز کنترل مسمومیت (یا یک مرکز درمانی) در منطقه خود تماس بگیرید و در صورت بروز علائم شدید در نوزاد به دنبال مراقبت های اورژانسی باشید. در صورت امکان، نمونه ای از گیاهی را که فرزندتان بلعیده است، بیاورید.

منبع: health news

مترجم: تقی قاسمی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا