افزایش طول عمر با انجام فعالیت‌های بدنی مستمر

تنها چند دقیقه فعالیت شدید مانند بالا رفتن از پله‌ها به‌صورت چند بار در طول روز ممکن است خطر مرگ را به‌صورت معناداری کاهش دهد.

به گزارش سیناپرس اردبیل، بر اساس یک مطالعه جدید کمی تلاش و فعالیت در طول روز می‌تواند کمک زیادی به بهبود سلامت شما کند. این تحقیق که در ژورنال Nature Medicine منتشر شده، نشان می‌دهد که حرکات شدید کوتاه مدت – نوعی از فعالیت که باعث نفس نفس زدن تند و سریع می‌شود – با کاهش خطر مرگ زودرس مرتبط است.

برای این مطالعه، محققان دانشگاه سیدنی مجموعه‌ای از داده‌های حاصل از حدود 25000 نفر در بریتانیا را که از مچ دستی برای ردیابی فعالیت آنها استفاده می‌کردند، مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند. محققان داده‌های فیزیولوژیکی را که ردیاب‌های مچ دست در یک بازه زمانی یک هفته‌ای ثبت کرده بودند، بررسی کرده و شرکت‌کنندگانی را انتخاب کردند که می‌گفتند اصلا ورزش نمی‌کنند یا ورزش نمی‌کنند و فقط در هفته‌ای یک بار پیاده‌روی تفریحی انجام می‌دهند.

آنالیزها نشان داد که 89 درصد از این افراد همچنان از طریق فعالیت‌های روزانه مانند بالا رفتن از پله‌ها، دویدن برای اتوبوس یا حمل مواد غذایی سنگین تلاش می‌کنند. محققان این نوع حرکات افزایش دهنده ضربان قلب را به عنوان «فعالیت شدید» توصیف کردند. نتایج نشان داد که تنها یک تا دو دقیقه انجام چنین فعالیتی، سه تا چهار بار در روز، با کاهش 40 درصدی خطر مرگ در طول هفت سال، نسبت به افرادی که هیچ فعالیت شدیدی انجام نمی‌دادند، مرتبط بود. خطر مرگ ناشی از بیماری قلبی حتی تا 49 درصد کاهش نشان داد.

میانگین سنی شرکت کنندگان 62 سال بود، بنابراین محققان فرض کردند که سطح فعالیت آنها در هفته مورد مطالعه نشان دهنده سبک زندگی آنها است. امانوئل استاماتاکیس، محقق اصلی این مطالعه و پروفسور فعالیت بدنی و سلامت جمعیت در دانشگاه سیدنی گفت: «از آنجایی که عادت‌های رفتاری افراد بزرگسال به‌صورت کامل شکل گرفته، سبک زندگی آنها نیز کاملا مشخص است».

این مطالعه همچنین گروهی متشکل از 62000 نفر را مورد بررسی قرار داد که به طور منظم ورزش می‌کردند و در زندگی روزمره خود دارای فعالیت‌های شدید متناوب بودند و به طور مشابه در مقایسه با افرادی که هیچ فعالیت شدیدی انجام نمی‌دادند، خطر مرگ کم‌تری داشتند.

استاماتاکیس گفت: «وقتی بخشی از زمان خود را صرف سرمایه‌گذاری در فعالیت‌های بدنی می‌نماییم، در واقع مقدار زیادی نیز به دست می‌آوریم، زیرا می‌تواند اثرات بالقوه بسیار عمیقی بر سلامت ما داشته باشد». «مطالعه ما تایید می‌کند که این مورد حتی زمانی که فعالیت شدید مبتنی بر ورزش نیست، حتی زمانی که به عنوان بخشی از فعالیت‌های روزانه ما انجام می‌شود – در حین کار، در حین انجام وظایف و در حین رفت و آمد – نیز صادق است».

لورتا دی پیترو، استاد علوم ورزشی و تغذیه در دانشگاه جورج واشنگتن نیز گفت: «این تحقیق جدید بهترین شواهدی است مبنی بر اینکه حرکات کوتاه مدت فواید زیادی برای سلامتی دارد». وی افزود: «سال‌ها همه تصور می‌کردند که فواید فعالیت بدنی برای سلامتی حداقل به 10 دقیقه نیاز دارد. اما در حال حاضر، ما مزایای مربوط را در مدت زمان‌های کوتاه‌تر نیز مشاهده می‌کنیم».

مترجم: تقی قاسمی

منبع: nbcnews

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا