هابل یک کهکشان کوچک با ظاهر باستانی را شناسایی کرد

به گزارش سیناپرس، تلسکوپ فضایی هابل یک کهکشان کوچک با ظاهر باستانی را که پشت یک ستاره پنهان شده بود شناسایی کرد و بر این اساس نام آنرا پیکابو (Peekaboo) گذاشتند. این کهکشان کوچک با نام علمی HIPASS J1131-31 از پشت در تابش خیره کننده ستاره TYC 7215-199-1 قرار گرفته که رصد آن را مشکل می کند.

به گفته کارشناسان، پشت ستاره TYC 7215-199-1 یک راز کیهانی نهفته است چراکه نور درخشان کهکشانی کوچک و در عین حال هیجان انگیز را پنهان می کرد. این کهکشان کوتوله که محققان آن را پیکابو نامگذاری کرده اند، اکنون در معرض دید قرار گرفته و تلسکوپ فضایی هابل یک عکس بسیار باورنکردنی از آن گرفته است.

محققان اعلام کردند که به زودی مقاله ای با جزئیات کهکشان پیکابو یا HIPASS J1131-31 در در اطلاعیه های ماهانه انجمن سلطنتی نجوم منتشر خواهد شد. در این راستا پروفسور بربل کوریبالسکی (Bärbel Koribalski) ستاره شناس گفت: در ابتدا ما متوجه نشدیم که این کهکشان کوچک چقدر خاص است. اکنون با ترکیب داده‌های تلسکوپ فضایی هابل، تلسکوپ بزرگ آفریقای جنوبی (SALT) و سایر ابزارهای رصد، می ‌دانیم که کهکشان پیکابو یکی از کوچکترین کهکشان‌هایی است که تاکنون کشف شده است.

گفتنی است که تلسکوپ رادیویی پارکز استرالیایی موریانگ برای اولین بار بیش از ۲۰ سال پیش کهکشان را کشف کرد. این کهکشان حدود ۲۲ میلیون سال نوری از زمین فاصله دارد. کوریبالسکی گفت: من تقریباً از ابتدا درگیر این پروژه بودم و مشتاق بودم که همه کهکشان‌های نزدیک را فهرست ‌بندی کنم و ابرهای گازی را بین کهکشان‌ها پیدا کنم.

اما این کار مانند یافتن سوزن در انبار کاه کار سختی است، بنابراین یافتن کهکشان‌های کوتوله که قبلاً ناشناخته بودند کار زیادی را طلب کرد که خوشبختانه با کشف صدها کهکشان جدید نتیجه داد. کوریبالسکی در ادامه افزود: من HIPASS J1131-31 را پیدا کردم، تنها کهکشان کوتوله ای که پشت درخشش یک ستاره درخشان پنهان شده است.

گاگاندیپ آناند (Gagandeep Anand) ستاره شناس موسسه علمی تلسکوپ فضایی هابل گفت: کشف کهکشان پیکابو مانند کشف پنجره ای مستقیم به گذشته است که به ما امکان می دهد محیط و ستارگان آن را در سطحی از جزئیات مطالعه کنیم که در جهان دور و اولیه غیرقابل دسترس است. او می افزاید، در جهان اولیه، تقریباً فقط هیدروژن و هلیوم وجود داشتند و عناصر سنگین‌تر بعدها در ستارگان شکل گرفتند.

به گزارش سیناپرس، کوریبالسکی همچنین توضیح داد که کهکشان‌ های کوتوله دارای فلزات غنی هستند، اما در کمال تعجب HIPASS J1131-31 بسیار فقیر از فلز بوده و گویی بسیار قدیمی است. او در خاتمه افزود: اگرچه پیشتر کهکشان های بدون فلز دیگری در جهان یافت شده اند اما پیکابو از دو جهت متفاوت است. اول، این کهکشان نسبت به کهکشان‌های مشابه قبلی بسیار نزدیک‌تر است، ثانیاً این کهکشان ستاره های قدیمی در اطراف خود ندارد.

منبع: cosmosmagazine