خطر آنفلوانزای فوق حاد پرندگان را جدی بگیریم

سال هاست که در جوامع پزشکی بحث های زیادی درباره بیماری آنفلوانزای پرندگان و درمان آن صورت گرفته است. این ویروس از آن دسته بیماری های عفونی می باشد که به سیستمِ تنفسِ فوقانی تا جایی که در توان دارد آسیب می رساند.

عارف عالی نسب رئیس جامعه دامپزشکان استان اردبیل در گفت و گو با سیناپرس اردبیل با اشاره وضعیت شیوع آنفلوانزای پرندگان در کشور اظهار کرد: با توجه به فرارسیدن فصول سرد سال و احتمال افزایش شیوع آنفلوانزای حاد پرندگان و فصل مهاجرت پرندگان، مرغداری‌ها مراقب شیوع آنفلوانزای فوق حاد پرندگان باشند.

وی با اشاره به آخرین وضعیت شیوع بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در کشورهای همسایه اضافه کرد: گزارش های اعلامی از این کشورها زنگ خطر و هشداری برای منطقه ما است تا نسبت به درگیری مرغداری‌ها با بیماری آنفلوآنزای فوق‌حاد پرندگان حساس باشیم، به طوری که احتمال وجود ویروس آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در منطقه می رود اما تاکنون گزارشی در این خصوص تائید نشده است.

این دامپزشک با بیان اینکه منطقه ما به دلیل مهاجرپذیری پرندگان بیشتر در معرض خطر قرار دارد، ادامه داد: تالاب های شمال استان اردبیل محلی برای پذیرش پرندگان مهاجر است و همیشه پاییز فصل شیوع آنفلوانزا در گونه های انسانی و حیوانی بوده است. از دیگر سو ویروس آنفلوانزا با قابلیت تغییر شکل خود قادر است که هر سال درگیری های جدیدی ایجاد و به همین دلیل است که در بسیاری موارد توانایی تولید واکسن آنفلوانزا را برای آینده پرندگان نداریم.

عالی نسب با بیان اینکه انتشار این ویروس خیلی سریع و گسترده تر از ویروس کرونا است، خاطرنشان کرد: این ویروس قابلیت انتقال از دام به انسان را دارد، به طوری که ضروری است آموزش های لازم جهت کنترل طیور خانگی، سنتی و صنعتی داده شود تا از بحران احتمالی پیشگیری شود.

وی با اشاره به زمان شیوه آنفلوانزای فوق حاد پرندگان اظهار کرد: عموما این ویروس از اواخر دی ماه خطر شیوع دارد و ورود پرندگان آزاد پرواز به محوطه مرغداری‌ها در فصول شیوع آنفلوانزای پرندگان ضریب خطرپذیری را بالامی برد.

به گفته رئیس جامعه دامپزشکان استان اردبیل، پرندگان مهاجر حامل ویروس که از منطقه ما عبور می‌کنند ممکن است با فرود آمدن در استخرهای آب کشاورزان در نزدیکی مرغداری‌ها موجب انتشار ویروس آنفلوانزا در گله‌های بومی طیور شود از این رو ضرورت دارد که مردم از شکار و خرید پرندگان مهاجر خودداری کنند.

گفتنی است پرندگانی که خوی وحشی دارند بیشتر از سایر پرندگان به این آنفلوانزا دچار می شوند و بیشتر بعنوان ناقل عمل می‌کنند، اما این بدان معنا نیست که بیماری خودش را گریبانگیر حیواناتِ اهلی نمی کند. بوقلمون، مرغابی، غاز، اردک و هر نوع خروس و مرغ و جوجه ای کاملا مستعد ابتلا به آنفلوانزای مرغی هستند. متاسفانه این ویروس آن قدر سریع و گاهی نجیب و خاموش در میان پرندگان کار خودش را انجام می دهد که غالباً از سرعت عملش و ناتوانی در ریشه کن کردن آن در یک پرنده باز می مانیم.

آنفلوانزای پرندگان در ایران در سالهای اخیر خسارات سنگینی بر دوش پرورش دهندگان طیور در کشور بر جای گذاشته به طوری که سالیانه آمار بالایی را آلوده و از طریق این بیماری حذف و یا معدوم می کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا