حذف تومورهای مغزی با استفاده از میدان‌های الکتریکی ویژه

دانشمندان نشان داده‌اند که چگونه میدان‌های الکتریکی با قدرت‌های خاص می‌توانند به طور انتخابی سلول‌های تومور مغزی را هدف قرار دهند.

به گزارش سیناپرس اردبیل، سیستم دفاع طبیعی مغز درمان تومورها را با مشکل جدی روبرو می‌کند، اما دانشمندان با استفاده از میدان‌های الکتریکی در مدل‌های آزمایشگاهی به موفقیت اولیه دست یافته‌اند. این تکنیک شامل استفاده از انرژی الکتریکی برای هدف قرار دادن انتخابی سلول‌های سرطانی و در عین حال در امان ماندن سلول‌های سالم است و دانشمندان نشان دادند که چگونه می‌توان از آن برای باز کردن سد خونی-مغزی برای شیمی‌درمانی مؤثرتر استفاده کرد.
این پژوهش کاربردی توسط محققان دانشگاه ساسکاچوان انجام شد و به دنبال استفاده از یک تکنولوژی ویژه برای درمان سرطان در سایر نقاط بدن از طریق جریان‌های الکتریکی است. یکی از اینها متدها که به نام الکتروپوراسیون غیرقابل برگشت (IRE) شناخته می شود، از سال 2009 برای درمان تومورهای بافت نرم در ریه، پروستات، لوزالمعده در دسترس مراکز درمانی بوده است. دیگری، الکتروپوریشن برگشت ناپذیر با فرکانس بالا (H-FIRE) است که در مدل‌های آزمایشگاهی نتایج امیدوار کننده‌ای داشته است.
هر دو متد برای القای مرگ در سلول های هدف با استفاده از پالس های الکتریکی بسیار کوتاه و برای بی ثبات کردن غشاهای سلولی، از طریق الکترودهایی که در تومور قرار می گیرند، طراحی شده اند. در زمینه سرطان مغز، این می تواند به معنای وارد کردن سوزن های بلند از طریق جمجمه برای درمان هدفمند تومور باشد.
دکتر مایک موزر، یکی از محققان اصلی این پژوهش، گفت: «درمان ایمن‌تر و موثرتر سرطان ممکن است از نظر بالینی امکان پذیر باشد». بیماران مبتلا به تومورهای مغزی اکنون ممکن است گزینه دیگری برای درمان موضعی داشته باشند که شامل باز کردن جمجمه و گرما یا تشعشع نمی شود.
اگرچه چنین روش‌های درمانی هنوز در مراحل اولیه خود قرار دارند، اما موزر و تیمش قدم‌های اولیه امیدوارکننده‌ای برداشته‌اند. مطالعه آنها شامل سه نوع سلول مغزی بود: یک رده سلولی سرطان مغز و دو رده سلولی سالم از سد خونی مغزی، سدی تقریباً غیرقابل نفوذ که از مغز در برابر عوامل بیماری‌زای مضر در خون محافظت می‌کند و تنها به مولکول‌های کوچک اجازه عبور می‌دهد.
این تیم میدان های الکتریکی با قدرت های مختلف را آزمایش کردند و پس از آن زنده بودن سلول های مختلف را ارزیابی کردند. یافته آنها نشان داد که آستانه کشنده برای سلول‌های سرطانی مغز به طور قابل‌توجهی کمتر از سلول‌های سالم است، که نشانه خوبی برای هدف قرار دادن انتخابی آنها برای درمان تومورها است. اما دانشمندان همچنین دریافتند که از این روش می‌توان برای مختل کردن موقت سلول‌های سد خونی مغزی و باز کردن سد برای تحویل دارو استفاده کرد.
این روش می‌تواند به راه‌های مفیدی برای درمان دارویی سرطان مغز منجر شود. قبلاً دانشمندان با استفاده از امواج فراصوت برای برهم زدن سد خونی مغزی به موفقیت های قابل توجهی دست یافته‌اند تا از آن طریق داروهای شیمی‌درمانی بتوانند از آن عبور کنند. اگرچه این تحقیق جدید تنها بر روی سلول‌های آزمایشگاهی انجام شده، اما روزی می‌تواند رویکرد دیگری را به مجموعه ابزار درمانی دانشمندان اضافه کند.

دکتر کریس ژانگ، یکی دیگر از نویسندگان این مطالعه گفت: «سد خونی مغزی از رسیدن بسیاری از داروهای درمانی به تومور جلوگیری می کند. ما نشان داده‌ایم که این تکنیک می‌تواند به باز کردن این مانع نیز کمک کند. بنابراین مغز بهتر می‌تواند داروهای شیمی‌درمانی یا داروهایی که به افزایش پاسخ ایمنی کمک می‌کنند، دریافت کند و بیمار می‌تواند به شیوه‌ای سیستماتیک با تومور مبارزه کند».

مترجم: تقی قاسمی