وجود کلاغ ها در محیط‌های شهری نشانه خوبی نیست

 کلاغ‌ها از خانواده Corvidae یا کلاغ سانان هستند. این خانواده بیشتر از 120 گونه دارد که در سراسر جهان به استثنای قطب جنوب پراکنده شده‌اند.این پرندگان همه چیزخوار هستند، پیدا کردن غذا شاید یکی از کمترین دغدغه‌های آنها تلقی می‌شود. کلاغ‌ها از خوردن حیوانات مرده و زباله نیز ابایی ندارند. آنها این توانایی را دارند که برای پیدا کردن غذا از ابزارهای به خصوصی استفاده کنند.تهران نیز باتوجه به وضعیت نامساعد محیط زیستی که دارد،هرروز شاهد کلاغ های زیادی از مهاجران و غیر مهاجران  درخود هست و این نشان از عدم رفتار مناسب شهروندی از سوی مردم و ریختن زباله ها به جوی ها و خیابان هاست که باعث رشد تعداد کلاغ ها و موش ها شده است،همچنین عدم مدیریت صحیح زباله ها نیز یکی از عوامل تکثیر کلاغ هاست.

پرویز بختیاری قدیمی ترین مدرس پرنده نگری ایران در پاسخ به اینکه چرا کلاغ های شهر تهران در زمستان زیاد شده اند به خبرنگار سیناپرس گفت: این مسئله امری طبیعی است و از آنجا که در زمستان کلاغ هایی مانند کلاغ سیاه به عنوان مهاجر وارد شهر می شوند و تعداد شان زیاد است.

وی افزود :این کلاغ ها برای تهیه غذا به خارج از تهران می‌روند و مجدد بر می‌گردند و این مهاجرت منظم روزانه به دلیل وجود تعداد زیادی کلاغ مهاجر در شهر است که تامین غذا را در داخل شهر را سخت می کند.

بختیاری عنوان کرد: تهران تنها شهری نیست که میزبان کلاغ سیاه‌هاست بلکه در شهرهایی چون بوشهر و تبریز و……. نیز کلاغ ها دیده می‌شوند؛ امادر مجموع تعداد زیاد کلاغ ها در محیط شهری نشانه خوبی نیست.

این کارشناس پرنده نگری تاکید کرد: هر چقدر شرایط برای پیداکردن غذای این پرندگان همه چیز خوار فراهم باشد شاهد تکثیر بیشتری از آنها خواهیم بود.

این در حالی است که گزارشات نشان میدهد کلاغ ها هم  به دلیل آلودگی بیش ازاندازه هوا ازتهران فرار کرده اند تاجایی که رئیس محیط زیست تهران در حالی از مهاجرت کلاغها از تهران ابراز نگرانی می کند که به گفته وی این موضوع نشانه یک فاجعه در اکوسیستم شهری بوده و در صورت ادامه این روند دیگر گونه های پرندگان نیز دچار این سرنوشت شده و روزی خواهد رسید که تهران جز برجهای بلند چیز دیگری نخواهد بود و این شهروندان را از محیط زیست جدا و تحمل آن را سخت خواهد کرد.

به نظر میرسد کلاغ ها مانند بسیاری از ساکنان کلانشهرهایی همچون تهران اگرچه از آلودگی هوا به تنگ آمده اند به دلیل  ارتزاق و دسترسی به امکانات بیشتر برای زنده ماندن ،در تهران ماندگار شده اند.

 

گزارش: فرگل غفاری

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا