کد خبر : 1758 چهارشنبه 22 بهمن 1393 - 07:31:53
گزارش-تصویری-از-استون-هنج

گزارش تصویری از استون هنج

سیناپرس: بنای سنگی " استون هنج " که بنایی از دوره پیش از تاریخ است ، در کشور انگلستان قرار دارد . در این محوطه تعداد زیادی سنگ های بزرگ ایستاده که به شکل دایره وار در کنار هم قرار گرفته اند که هنوز کاربری آن ها به طور دقیق مشخص نیست.

سینا پرس : بنای پیش از تاریخی استون هنج Stonehenge در مرکز بخش متراکم و پیچیده ای از سایت گسترده دوره های نوسنگی و برنز که شامل به صدها تپه تدفین هستند ، قرار دارد . بررسی ها و نقشه برداری های جدید انجام شده در سال 2014 که با کمک دوربین های اسکن زمین که قادر به مشاهده اشیا و آثار موجود در لایه های سطحی تا عمق چندین متر هستند ، نشان می دهد که مجموعه سنگ های باقی مانده ، بخشی از یک مجموعه بزرگتر بوده است . این موضوع نه تنها دلیل ساخت این مجموعه عجیب و شگفت انگیز را حل نکرد بلکه بر پیجیدگی های آن افزود . تا کنون  بررسی های متعددی توسط باستان شناسان و زمین شناسان در محوطه Stonehenge انجام شده است و به همین نسبت نظریات مختلفی نیز درباره ماهیت و کاربری این سنگ های عظیم الجثه  ارائه شده است . بر اساس آزمایش های انجام شده ،  ساخت این سنگ ها به حدود پنج هزار سال پیش و در سال های هزاره سوم پیش از میلاد باز می گردد .  البته آزمایش ها ی  C14 که بر روی مواد آلی منطقه در سال 2008 میلادی انجام شد  نشان می دهد که نخستین سنگ هایی که در این مجموعه برافراشته شدند نزدیک به 2 هزار و 400  تا 2 هزار و 200 سال پیش از میلاد مسیح توسط انسان به کار گرفته شده اند .

بر اساس بررسی های انجام شده مشخص شده است که محوطه استون هنج به چند بخش تقسیم بندی  شده است :

1. 110 متر قطر مرکزی شامل دروازه ورودی در جبهه شمال شرق و دروازه فرعی در جنوب . در این منطقه آثاری از ابزار های سنگی و بقایای استخوان های مصرف شده توسط انسان های سازنده این مجموعه کشف شده است . این استخوان ها به گوزن و گاو تعلق دارند .
  2.  آثاری قدیمی تر که دارای یک حصار چوبی بوده و در مدت زمانی کوتاه ساخته شده است .
  3. بخش هایی که هنوز حفاری نشده و هنوز در دل خاک هستند ولی توسط اسکن سطح زمین شناسائی شده اند .

باید در نظر داشت که دوره ساخت این بنا تقریبا مصادف به دوران نوسنگی در انگلستان است و این دوران به عصر پیش از تاریخ تعلق دارند . به همین دلیل هیچ نشانه و اثری که نشان دهنده خط و نگارش باشد در این محوطه به دست نیامده است و کسی دقیق نمی داند دلیل اصلی مردم آن روزگار از تحمل این سختی و مشقت برای ساخت چنین مجموعه ای از سنگ های بزرگ چه بوده است . در این رابطه نظریه ها و تئوری های مختلفی  ارائه شده اند .

بررسی های باستان شناسان نشان داده که تکنیک و روش دوره نوسنگی در استون هنج دیده می شود و امکان دارد که بنای آن رصد خانه باشد و یا اینکه کاربری مذهبی داشته است . که البته هنوز شواهد و اسناد قطعی برای اثبات هیچکدام از این دو نظریه به دست نیامده است .

پروفسور جفری وین رایت رئیس انجمن عتیقه شناسان لندن و پروفسور تیموتی دارویل برای این مجموعه کاربری مذهبی و درمانی پیشنهاد داده و اعتقاد دارند این مجموعه برای مردم باستان مقدس بوده است .

در بررسی های باستان شناسی که بر بنای یاد بود استون هنج و محوطه پیرامون آن در سال 2008 میلادی انجام گرفته است، نشان می دهد که ممکن است در ابتدا این بنا برای تدفین گروهی در نظر گرفته شده باشد .

گروهی دیگر از پژوهشگران نیز با توجه به اینکه مجموعه استون هنج در عصر نوسنگی ساخته شده است و این دوره مقارن ب عصر آغاز کشاورزی در زمین است ، احتمال می دهند که این مجموعه نوعی تقویم کشاورزی است تا مردم باستان بر اساس نوع موقعیت ستاره ها و سایه این سنگ ها از زمان و فصل با خبر شده و برای کشاورزی برنامه ریزی کنند . البته این نظریه هم علی رغم طرفداران پر تعدادی که دارد هنوز به صورت قطعی اثبات نشده است .

گفتنی است در سال 1986 میلادی استون هنج و محوطه پیرامون آن در لیست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید و نیز این منطقه  به جهت وجود این بنای یادبود کهن به عنوان مکانی حفاظت شده و ملی اعلام شده است