ازسرگیری راه‌سازی رصدخانه ملی ایران در قلۀ گرگش

شرکت سازندۀ این راه، در اولین اقدامش ایستگاه کارگاهی و اقامتی کارکنان را از کیلومتر ۳ به کیلومتر ۹/۵ این جاده منتقل کرده و هم‌اکنون مشغول تجهیز ایستگاه جدید است.

بر اساس گزارش وبگاه رصدخانه ملی ایران، محل این ایستگاه در ارتفاع ۳۴۰۰ متر از سطح دریا واقع شده‌است. در چنین ارتفاعی، به علت کمبود اکسیژن و افت فشار، عملیات عمرانی بسیار دشوارتر می‌شود و حتی گاهی کارکنان در معرض برخی عوارض«ارتفاع‌زدگی» قرار می‌گیرند. برف و سرمای شدید زمستان در کوه گرگش هم عامل دیگری است که به‌زودی به این دشواری خواهد افزود. در تجهیز ایستگاه جدید، دفترهای کار و اقامتگاه‌های کارکنان ــ با آنکه موقتی‌اند ــ حتی‌الامکان با مصالح مرغوب و مناسب اقلیم گرگش ساخته می‌شوند.

همزمان با تجهیز ایستگاه، در واقع مراحلی از عملیات اصلی راهسازی هم شروع شده است. فعلاً خاکبرداری در کیلومترهای ۹/۷ و ۱۰/۶ در دستور کار است. این عملیات با استفاده از دو دستگاه بیل مکانیکی، به ظرفیت‌های ۲۲۰ و ۴۴۰، و یک دستگاه لودر، به ظرفیت ۴۷۰، انجام می‌شود.

دکتر منصوری مجری طرح رصدخانه ملی ایران درگفتگو با خبرنگار سیناپرس، درباره روند ساخت جاده دسترسی به قله گرگش گفت: زیرسازی حدود 9 کیلومتر از این جاده به اتمام رسیده و 7.5 کیلومتر هم آسفالت شده اما 2 کیلومتر از جاده هنوز زیرسازی نشده است.

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا