ثبت اختراع ترکیب مواد اصطکاکی بدون مس برای تولید لنت ترمز

به گزارش سیناپرس اردبیل، دکتر برومند صلاحی با اعلام این خبر افزود: این محصول توسط شرکت دانش سازان لنت مهراد از واحدهای فناور مستقر در این مرکز طراحی و پس از ثبت برند با نام لنت مهراد، در مرحله تولید تجاری است.

رئیس مرکز نوآوری و رشد واحدهای فناوری دانشگاه محقق اردبیلی تصریح کرد: با تداوم حمایت‌های این مرکز و سایر سازمان‌ها مربوطه، میزان تولید این محصول در آینده نزدیک افزایش خواهد یافت و دانش فنی تولید مواد اصطکاکی لنت ترمز در کشور نهادینه خواهد شد.

مدیرعامل شرکت دانش سازان لنت مهراد و مخترع این محصول هم گفت: این شرکت توانسته است ملزومات تولید این محصول و همچنین ایجاد دانش فنی درزمینه طراحی ترکیب مواد اصطکاکی مورداستفاده در لنت ترمز خودرو از فعالیت‌های تحقیقاتی و آزمایشگاهی تا تولید صنعتی را در مرکز نوآوری و رشد واحدهای فناوری دانشگاه محقق اردبیلی فراهم آورد.

دکتر آیدا معزی پور افزود: تیم متخصص این مجموعه تحقیقاتی، متشکل از اساتید دانشگاه و پژوهشگران صنعتی و دانشگاهی در رشته‌های مهندسی مکانیک و مهندسی صنایع سلولزی است که موفق شده‌اند با تکیه ‌بر دانش فنی و همچنین تجارب کسب‌ شده در صنعت، محصول خود را با توجه به نیاز بازار و همچنین مطابق با معیارهای زیست‌محیطی تولید و عرضه کند.

وی افزود: در لنت ترمز با استفاده از نیروی اصطکاک مواد به‌کاررفته در آن، انرژی جنبشی به انرژی حرارتی تبدیل و سبب کاهش سرعت دوران و توقف چرخ ‌های خودرو می‌ شود.

معزی پور تصریح کرد: ترکیب به ‌کار رفته در لنت ترمز از چندین ماده مختلف با ماهیت‌های گوناگون (مرکب از ۱۰ تا ۳۰) تشکیل‌شده و مواد به‌کاررفته در آن در ۴ گروه اتصال‌دهنده، پرکننده، اصلاح‌کننده اصطکاک و الیاف طبقه‌بندی می‌ شوند.

مدیرعامل شرکت دانش سازان لنت مهراد ادامه داد: این ترکیب باید به‌گونه ‌ای باشد که ضریب اصطکاک مناسب و پایداری ایجاد کند و نرخ سایش آن ‌که معیاری از طول عمر لنت است؛ مطلوب باشد و سختی آن در حدی باشد که نه آن‌چنان بالا که سبب خوردگی دیسک شود و نه آن‌قدر کم که سبب عدم گیرایی لنت شود.

معزی پور تصریح کرد: لنت ترمز باید مقاومت مطلوبی در برابر حرارت بالای ناشی از ترمز گیری داشته باشد و افت ضریب اصطکاک آن در محدوده استاندارد باشد.

مخترع ترکیب مواد اصطکاکی بدون مس افزود: یکی از موادی که سبب بهبود ویژگی‌های تریبولوژی لنت ترمز می‌شود، مس است که به دلیل دارا بودن هدایت حرارتی بالا، سبب انتقال سریع حرارت می‌شود و از افت ضریب اصطکاک لنت ترمز در دماهای بالا جلوگیری می ‌کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا