پیش بینی قیمت جهانی طلا در آستانه افزایش نرخ‌ بهره

به گزارش سیناپرس، در دوران کرونا شاهد حرکات صعودی و افزایش ارزش طلا بودیم چون در هر بحرانی بهترین کالای امن و کم ریسک همواره طلا بوده است . با شروع جنگ روسیه و اوکراین بسیاری از نگهدارندگان طلا شروع به فروش طلای خود کردند و ترجیح دادند که در شرایط فعلی به جای نگه داشتن طلا، دلار و یا سایر دارایی های کم ریسک را نگهداری کنند.

یکی از دلایل تصمیم فوق، این است که روسیه هم یکی از تجار اصلی طلا در دنیا محسوب شده ذخایر طلای بسیار زیادی دارد. از سوی دیگر در هنگام وقوع جنگ بسیاری از افراد ترجیح میدهند که بجای نگهداری کالا، پول نقد داشته باشند و با توجه به سیاست های کشورها در خصوص مقابله و کنترل تورم در روزهای اخیر شاهد کاهش ارزش طلا در بازارهای جهانی بوده ایم.

باید توجه داشت که در طول این هفته شاهد نشست های بانک های مرکزی در امریکا ، ژاپن،  سوییس و انگلستان هستیم که هر تصمیمی بخصوص در امریکا موجب کاهش بیشتر و یا افزایش ارزش طلا خواهد شد.  

همچنین به باور کارشناسان،  یکی دیگر از موارد کاهش ارزش طلا به طور سنتی،  رشد شاخص دلار است. در ادامه اشاره کوتاهی به وضعیت جلسه پیش روی فدرال رزرو خواهیم داشت که تصمیمات آن ها بی شک تاثیرات قابل توجهی روی بازار جهانی طلا خواهد داشت.

قیمت طلا در معاملات روز سه‌شنبه 0.8 درصد بیشتر از پایین‌ ترین سطح ۲ سال اخیر بود و در آستانه تصمیم سیاست پولی فدرال رزرو ایالات متحده، زیر محدوده قیمتی ۱۶۷۰ دلار نوسان داشته و در همین حال بازارهای سهام و اوراق قرضه دوباره به دلیل ترس از افزایش شدید نرخ بهره سقوط کردند. 

قیمت طلا در برابر یورو نیز شرایطی مشابه داشته و نزدیک به ۱۶۷۱ یورو در هر اونس معامله می ‌شود، قیمت یورو که ارز واحد ۱۹ کشور جهان است در برابر دلار آمریکا برای ششمین بار متوالی سقوط کرد زیرا شاخص دلار به سمت بالاترین سطح قیمت ۲ دهه اخیر صعود کرده است. 

از سوی دیگر اما قیمت طلا در برابر پوند بریتانیا کاهش یافت و برای دومین بار در یک هفته سطح حمایت ۱۴۶۰ را شکست داد، زیرا دولت لیز تراس نخست وزیر جدید، علی ‌رغم این که از زمان همه پرسی سال ۲۰۱۶ برای خروج از اتحادیه اروپا طرفدار برگزیت بود، پس از بازگشت از مراسم تشییع جنازه ملکه خود را برای پیوستن به «جامعه سیاسی اروپایی» که ظاهرا توسط امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه حمایت می ‌شود، آماده کرد.

 دیوید تایت، مدیرعامل شورای جهانی طلا، با اشاره به افزایش شدید بازده اوراق قرضه، نرخ بهره و قیمت دلار آمریکا در سال ۲۰۲۲، می ‌گوید: «طلا نسبت به سایر دارایی‌ها عملکرد بدی نداشته است.»

به باور آگاهان بازار، احتمال افزایش یک درصدی نرخ بهره توسط فدرال رزرو امروز به طور شوکه ‌کننده‌ ای افزایش یافته است. بر اساس گزارش های رسمی، نرخ بهره ۲ ساله در بازار اوراق قرضه خزانه داری همچنان به افزایش خود ادامه داده و به ۴ درصد در سال نزدیک شد که بالاترین میزان از اکتبر ۲۰۰۷ است.

طی همین مدت، قیمت اوراق قرضه بلندمدت نیز دوباره کاهش یافته و بازده سالانه بدهی ۱۰ ساله خزانه داری ایالات متحده را به 3.54 درصد رساند که بالاترین میزان از آوریل ۲۰۱۱ است.

در نتیجه شرایط فوق، بازدهی بالاتر خزانه ‌داری و قدرت دلار آمریکا به دلیل انتظارات برای تشدید سیاست‌ انقباضی فدرال رزرو، منجر به کاهش قیمت طلا شده است.

به این ترتیب می توان انتظار داشت اگر فدرال رزرو نرخ بهره را یک درصد افزایش دهد، به این معنا است که نرخ‌ های بهره برای مدت طولانی ‌تری بالا خواهند ماند، بنابراین قیمت‌ طلا مجدداً با افت شدیدی مواجه می ‌شود. البته در خاتمه ذکر این نکته ضروری است که کاهش قیمت طلا به نوعی منجر به بهبود تقاضا به خصوص در بخش زیورآلات شده و این موضوع می تواند منجر به ثبات بازار این فلز گران بها شود.

 

گزارش:‌ دکتر پوریا جهانبخشیان-  مدرس گروه بازرگانی و امور مالی دانشگاه دولتی قبرس
مشاور و تحلیل گر بانک سوییس کوت در بخش بازار سهام و فارکس
 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا