ورود بزرگترین مرکز فیزیک هسته ای جهان به کاربردهای پزشکی

سرن بزرگترین مجموعه آزمایشگاهی دنیا در زمینه فیزیک ذرات بنیادی و فیزیک هسته ای است. این سازمان تحقیقات هسته ای در حاشیه شهر ژنو سوئیس و در مرز مشترک بین فرانسه و سوئیس واقع شده است. برخورد دهنده بزرگ سرن یا Large Hardon Collider ، بزرگترین و قدرتمندترین دستگاه جدا کننده ای است که تاکنون ساخته شده است. از این شتاب دهنده با عنوان غول چراغ جادویی یاد می شود که می تواند معماهای فیزیکی را حل کند.

محققان سرن موفق به ساخت شتاب دهنده مینیاتوری جدیدی با نام mini-Linac شده اند که بر پایه Linac۴ است. شتاب دهنده Linac۴ به اندازه ای بزرگ است که تا سال ۲۰۲۰ میلادی به بخشی از مجموعه شتاب دهنده سرن تبدیل شده و در رساندن یون های منفی هیدروژن به انرژی بالا استفاده خواهد شد.  mini-Linac ابزار چهار قطبی دارای فرکانس رادیویی (RFQ)
است که شکل معمولی از شتاب دهنده برای آغاز تمامی زنجیره های شتاب دهنده پروتون برای در اختیار داشتن پرتوهای با شدت بالاست.

این ابزار چهار قطبی از چهار ماژول ۵۰ سانتی متری ساخته شده که نخستین ماژول آن تکمیل شده تا پیشرفت عظیمی در این عرصه باشد زیرا تمامی مراحل ساخت این ابزار را بررسی و ارزیابی می کند. شتاب دهنده مینیاتوری mini-Linac می تواند پرتوهایی با شدت و سرعت پایین را تولید کند که در فرکانس ۷۵۰ مگاهرتزی و در طیف ۲ متری از انرژی ۵ MeV برخوردار است. این ابزار جدید می تواند در درمان سرطان با استفاده از پروتون ها یا رادیوتراپی های پیشرفته کاربرد داشته باشد.

به گزارش مهر،محققان سرن در حال تکمیل سایر ماژول های این ابزار هستند که تا اوایل سال ۲۰۱۶ میلادی به اتمام خواهد رسید.