کد خبر : 12201 شنبه 03 مرداد 1394 - 14:49:10
پادتن-جدید-برای-مقابله-با-سویه‌های-مختلف-آنفلوانزا

پادتن جدید برای مقابله با سویه‌های مختلف آنفلوانزا

سیناپرس: یک تیم بین‌المللی از محققان، پادتن جدیدی را کشف کرده‌اند که قادر به نابود کردن انواع مختلف ویروس آنفلوانزا در یک زمان بوده و به توسعه واکسن‌های بسیار موثرتر منجر خواهد شد.

در فصل پاییز هر سال، واکسن آنفلوانزا براساس سویه جهش یافته ویروس تجویز می‌شود، چراکه ویروس آنفلوانزا هر فصل دچار جهش شده و سیستم ایمنی بدن قادر به شناسایی سویه جدید نیست. هدف از این اقدام، قادر ساختن پادتن‌ها برای چسبیدن به ویروس و نابود کردن آن پیش از آلوده شدن بدن است.

از سه نوع این ویروس، آنفلوانزا A با علائم شدیدتری همراه بوده و گونه‌های مختلفی شامل خوک، پرندگان و انسان را درگیر می‌کند.

محققان موسسه میکروبیولوژی چین با همکاری محققان کره‌جنوبی و آمریکا، پادتن جدیدی موسوم به CT149 را کشف کرده‌اند.

معمولا پادتن‌ها تنها قادر به متوقف کردن تکثیر یک سویه ویروس از طریق جلوگیری از آلوده کردن سلول طبیعی هستند. اما پادتن CT149 به مناطق مختلف غشای سلولی موسوم به منطقه ساقه هماگلوتینین متصل می‌شود؛ از این طریق، ویروس آنفلوانزا قادر به اتصال درست به سلول میزبان و آلوده کردن آن نیست. همچنین برخلاف سایر پادتن‌ها، پادتن جدید می‌تواند بیش از یک سویه ویروس آنفلوانزا را متوقف کند.

آزمایش پادتن CT149 بر روی موش‌های آزمایشگاهی نشان داد، این پادتن از قدرت مقابله با چهار سویه قدرتمند ویروس آنفلوانزا از جمله آنفلوانزای خوکی (H1N1) برخوردار است.

با این نتایج، واکسن‌های آینده آنفلوانزا شامل پادتن جدید CT149 قادر به مقابله با انواع قدرتمند ویروس آنفلوانزا و دفع چند سویه مختلف در یک زمان است که نیاز به تزریق واکسن را به یک تزریق هر چند سال یکبار کاهش می‌دهد.

نتایج این تحقیق در شماره اخیر مجله Nature Communications منتشر شد.