ماسک های موجود قادر به جلوگیری از کرونا در فضای بسته نیستند

به گزارش سیناپرس، متاسفانه علی رغم شیوع ویروس کرونا در گوشه و کنار جهان و اجباری بودن استفاده از ماسک های صورت ، هنوز  بسیاری از افراد از ماسک های مناسب استفاده نمی کنند. به اعتقاد پژوهشگران، ماسک های صورت N95 یا KN95 بهترین گزینه برای جلوگیری از انتشار ویروس کرونا در محیط های سربسته محسوب می شوند. نتایج یک مطالعه جدید نشان می دهد که اکثر ماسک های پارچه قادر به جلوگیری از شیوع ویروس کرونا در فضاهای بسته نیستند.

محققان دانشگاه واترلو در پژوهش های جدید خود فردی را که در یک اتاق بزرگ با ماسک پارچه ای روی صورت تنفس می کرد شبیه سازی کردند. به گزارش سیناپرس، نتایج به دست آمده نشان داد علیرغم پوشیدن ماسک، تجمع زیادی از قطرات  معلق در هوا توسط این فرد وارد فضای اتاق شد. این یافته ها علاوه بر افزایش آگاهی در مورد آسیب پذیری برخی از ماسک های صورت ، بر نیاز به تهویه مناسب در داخل خانه و سایر مناطق سربسته نیز تأکید می کند. تهویه بیشتر به معنای شانس کمتر باقی ماندن ذرات معلق ویروس در محیط است.

سری یاروسویچ  (Serhiy Yarusevych) سرپرست این تیم تحقیقاتی و استاد مهندسی مکانیک و مکاترونیک دانشگاه واترلو در این رابطه می گوید: هیچ شکی وجود ندارد که پوشیدن هر نوع ماسکی بهتر از عدم پوشش صورت است اما باید توجه داشت که در مورد تأثیر ماسک های مختلف در کنترل ذرات معلق در هوا، تفاوت هایی بسیار جدی وجود دارد.

مطالعات همچنان نشان می دهد که ذرات معلق هوا که توسط افراد آلوده بازدم می شود ، در واقع می تواند دیگران را به  ویروس کرونا آلوده کند، حتی اگر فردی بیش از ۲ متر با شخص بیمار فاصله داشته باشد.

چرا اکثر ماسک های صورت از محافظت کافی برخوردار نیستند؟

به اعتقاد پژوهشگران، بسیاری از مردم از ماسک هایی استفاده می کنند که مناسب صورت آنها نیست. در نتیجه ، بسیاری از ماسک های پارچه ای و جراحی فقط حدود ده درصد از ذرات معلق موجود در بازدم را فیلتر کرده و مابقی این ذرات از ماسک عبور می کنند. بررسی های انجام شده نشان می دهد  بیشترین پخش ذرات تنفسی از بخش بالای ماسک ها به محیط اطراف صورت می گیرد. از سوی دیگر ماسک های باکیفیت تر و گرانتر مانند ماسک های N95 و KN95 بیش از ۵۰ درصد از تمام ذرات معلق موجود در تنفس فرد را فیلتر می کنند.

به گزارش سیناپرس، با توجه به این یافته ها ، نویسندگان مطالعه توصیه می کنند که صورت امکان در محیط های عمومی سربسته  از ماسک N95 یا KN95 استفاده کنید.

پروفسور یاروسویچ در این رابطه می گوید: بسیاری از یافته های این پژوهش کاملا منطقی هستند. مثلا به این فکر کنید که قطعا دلیلی وجود دارد که پزشکان از ماسک N95 استفاده می کنند. ما در این مطالعات با استفاده از اعداد و تجزیه و تحلیل علمی، این موضوع را اثبات کردیم.
شرح کامل این پژوهش و یافته های به دست آمده از آن در آخرین شماره مجله تخصصی Physics of Fluids منتشر شده و در اختیار علاقه مندان قرار دارد.

مترجم: فاطمه کردی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا