رفع موانع و تقویت ظرفیت های گردشگری در دوران پساکرونا

دکتر سید رضا شاکری، معاون پژوهشی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی جهاددانشگاهی در گفتگو با سیناپرس گفت: پرداختن به موضوع اقتصاد در شرایط کنونی جامعه یکی از مهمترین مباحثی است که باید مورد تحقیق و پژوهش قرار بگیرد تا موانع سرمایه گذاری داخلی و خارجی در اقتصاد ایران معرفی و شناسایی شود. در نهایت با ارایه پیشنهاد و راهکاری علمی و پژوهشی به مراجع قانونی و دولتی، موانع سرمایه گذاری رفع و از ظرفیت های کشور استفاده شود.

این دکترای علوم سیاسی اظهارداشت: معمولا برای انجام این پژوهش های کاربردی نیاز داریم تا تحولات اقتصادی کشور را بنابر نیاز و ضرورت دستگاه های اجرایی در یک برهه زمانی ده یا بیست ساله مورد بررسی قرار دهیم. مثلا خیز تورم، طرح و تحول و فروش نفت و اقتصادی نفتی را در برنامه های دولت و مجلس مورد ارزیابی قرار دهیم و دریابیم که دیدگاه ها و نگرش های قانون گذاران و سرمایه گذاران روند این تغییر و تحولات را تسریع یا کند کرده است.

وی افزود: یکی از طرح های مهم تحقیقاتی پژوهشگاه ما اکنون بررسی تاثیرات کرونا بر حوزه گردشگری، اقتصادی است زیرا امروزه شیوع و اپیدمی ویروس کرونا تحول زیادی در اقتصادی جهان به وجود آورده و ادامه فعالیت برخی از صنایع را با مشکل مواجه کرده است.

وی خاطرنشان کرد: گردشگری از جمله صنایعی است که هم اکنون تحت شعاع شیوع این ویروس قرار گرفته است؛ چه بسا شیوع این ویروس در ایران و جهان باعث تعطیلی بسیاری از مشاغل شد و صنعتگران این حوزه آسیب مالی فراوانی دیدند.

وی با اشاره به اینکه اغلب سرمایه گذاران این حوزه برای ادامه حیات و بقایشان به بخش های دیگر منتقل شدند، گفت: در این مدت سرمایه گذاران کشورهای میزبان گردشگران به خصوص بخش خصوصی آسیب های فراوانی پیرامون این مساله دیده اند. هتل داران، مجموعه های حمل و نقل گردشگری در این دوران ضررهای مالی فراوانی متحمل شده اند و درآمدزایی در این حوزه به شدت کاهش یافته است.

معاون پژوهشی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی جهاددانشگاهی ادامه داد: در واقع شیوع این ویروس هم اکنون تغییر و تحول شگرفی در سبک گردشگری، نوع گردشگری، گونه های گردشگری و ظرفیت گردشگری ایجاد کرده است. اهمیت این مساله باعث شد تا ما در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی جهاددانشگاهی طرح پژوهشی با عنوان گردشگری پسا کرونایی را پیگیری کنیم تا ضمن برآورد ظرفیت های جدید کشور در حوزه گردشگری در دوران پسا کرونا، موانع این حوزه را نیز مورد ارزیابی قرار دهیم. در نهایت موانع را رفع و ظرفیت ها را تقویت کنیم.

به گفته وی، هم اکنون این طرح پژوهشی بین رشته ای مورد پیگیری است تا پس از تعریف یک طرح تفصیلی شامل پژوهش، خدمات تخصصی و آموزش و به نتیجه رسیدن آن پس از تخفیف پیدا کردن شرایط کرونایی، راهکارهای مناسبی به دستگاه ها و مراجع ارایه داده شود.

شاکری به اهمیت اجرای این طرح پرداخت و گفت: موانعی مانند عدم انجام واکسیناسیون و استفاده نکردن از ظرفیت های کشور باعث شد تا مردم به دنبال راه های جایگزین تامین واکسن کرونا باشند و با ایجاد صف های طولانی در ارمنستان یا با مسافرت کردن به ترکیه و سایر کشورها نسبت به تزریق واکسن کرونا اقدام کنند. بروز چنین رخدادی در کشور، حاد بودن این مساله را نشان داد که نیاز به بررسی های اساسی در این حوزه دارد.

وی بیان کرد: کرونا و تعارض های خانگی  از دیگر طرح هایی است که اکنون به دلیل اهمیت این موضوع در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی جهاددانشگاهی مورد تحقیق و پژوهش قرار گرفته است.

وی تصریح کرد: ما بنا داریم با بررسی تاثیرات کرونا بر حوزه گردشگری، اقتصادی، کسب و کارها و مسایل خانگی و اجتماعی، طرح هایی پژوهشی و کاربردی را اجرایی کنیم که آثار نتایج خوب آن را بزودی در جامعه شاهد باشیم.

معاون پژوهشی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی جهاددانشگاهی تاکید کرد: همچنین اخیرا قرارداد همکاری مشترک بین پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی جهاددانشگاهی با پژوهشکده سوانح طبیعی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با محوریت پژوهش و اجرای طرح « انجام مطالعات و تدوین سند آبادانی و پیشرفت شهرستان تفتان (استان سیستان و بلوچستان) » به منظور تحقق سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی، شناسایی ظرفیت ها و ایجاد بستری لازم برای آبادانی و پیشرفت عدالت محور روستاها منعقد شده است.

وی اظهارداشت: در این طرح پژوهشی و کاربردی قصد داریم از ظرفیت های بومی و شغلی زنان محلی، دامداری، گردشگری، کشاورزی، صنایع دستی و پوشاک شهرستان تفتان و روستاهای آن برای احیا اشتغال محلی و درآمدزایی استفاده کنیم. هم اکنون مطالعات این طرح انجام شده و گروه های پژوهشی هر کدام به صورت میدانی در روستاها حضور دارند. پرسش نامه های مخصوص هم پس از جمع آوری در کمیته اجرایی این طرح، توسط کارشناسان محلی مورد ارزیابی قرار می گیرد.

وی در پایان گفت: امیدواریم این طرح پژوهشی نیز مانند تجربه موفق مان در مناطق محروم استان های کرمان، ایلام، آذربایجان غربی، مفید واقع شود و دانش علوم انسانی و اجتماعی پژوهشگاه در اختیار توانمند سازی جوامع محلی قرار بگیرد.

گفتگو: فرزانه صدقی

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا