مدیریت ضعیفی که مردم را نقره داغ کرد

چند روزی است که برخی از شهرهای بزرگ در پی افزایش دما، با قطعی برق مواجه هستند. بحران کم آبی و خاموشی معضلی است که این روزها در صدر اخبار کشور قرار دارد.

کارشناسان معتقدند که امسال نسبت به سال های گذشته با افزایش دو تا سه درجه ای دمای هوا، مردم در شرایط سخت به سر خواهند برد. هر سال  همزمان با فصل  تابستان و افزایش مصرف مشکل تامین برق  وجود داشته است اما امسال کاهش شدید بارندگی ها و افزایش دما باعث شده خیلی شدیدتر و زودتر با مشکل قطعی برق مواجه باشیم.

چند سالی می شود که با آغاز گرما، قطعی پراکنده برق هم در کشور ایجاد می شود؛ اما در چند روز گذشته کلانشهر تهران و چند شهر بزرگ کشور به ناگهان با قطعی برق مواجه شدند، بدون اینکه کوچکترین اطلاع رسانی در این زمینه ایجاد شود.

جداول خاموشی در حالی منتشر شد که باز هم کاربران و عموم مردم اعتقاد داشتند که این جداول هیچ گونه تطابقی با قطعی برق نداشت و آنها همچنان سردرگم این موضوع هستند. گویا صنعت برق به روش گذشته خود اصرار دارد و تنها خواهان همکاری مردم  در مصرف برق کمتر است

این موضوع موجب شد تا کاربران فضای مجازی از مشکلات پیش آمده واکنش نشان دهند و از خسارت هایی که قطعی برق به مراکز بهداشت و درمان و مراکز دیگر وارد کند بنویسند. همچنین در حالی که طی روزهای گذشته قطع برق از مرز سه ساعت گذشت، بسیاری از کاربران فضای مجازی همزمان از قطع آب شرب ساختمان های چندین طبقه به علت خاموش شدن پمپ ساختمان در قطعی برق و مشکلات به وجود آمده بگویند.

در حالی که مسئولان رسما اعلام کردند که قطع برق همچنان ادامه‌ دارد اما این بار با اطلاع رسانی قبلی؛ ولی اتفاقی که افتاد خلاف این را نشان می داد. به عبارتی جداول خاموشی در حالی منتشر شد که باز هم کاربران و عموم مردم اعتقاد داشتند که این جداول هیچ گونه تطابقی با قطعی برق نداشت و آنها همچنان سردرگم این موضوع هستند. گویا صنعت برق به روش گذشته خود اصرار دارد و تنها خواهان همکاری مردم  در مصرف برق کمتر است.

چرا برق می رود؟

حال این سوال مطرح می شود که چرا برق می رود؟ وزارت نیرو که رسما زمان بندی قطع برق را در برخی استان ها رسما اعلام کرد، گفت که علت قطعی برق به افزایش مصرف در روزهای اخیر برمی‌گردد و نبود نیروگاه ‌های برق آبی تامین برق کشور را با مشکل مواجه کرده است.

به گفته مدیرعامل توانیر، خشکسالی و غیرممکن ‌شدن استفاده از برخی نیروگاه‌ های برق‌ آبی، افزایش دما و بالارفتن مصرف برق، ورود زودهنگام چاه ‌های کشاورزی و در نهایت پدیده جدید رمزارزها چهار دلیل به ‌هم‌خوردن تراز تولید و افزایش شدید مصرف برق هستند.

ماه سوم بهار، فصل امتحانات دانش آموزان و دانشجویان است. بسیاری از کاربران مجازی که از قطعی ناگهانی برق گلایه مند بودند، دانش آموزان و دانشجویانی بودند که از مشکلاتی گفتند که شاید جبران آن سخت باشد. بسیاری از مردم نیز از آسیب جدی وسایل برقی در خانه و محل کار خود گفتند، گروهی هم به مشکل بزرگ مراکز بهداشت و درمانی و خسارت های جانی اشاره کردند.

باز هم همکاری مشترکان؟!!!

کارشناسان در این میان به مردم توصیه می کنند که در ساعت های پیک مصرف از وسایل پرمصرف مثل لباسشویی و ظرفشویی و اتو استفاده نکنند و در مصرف برق با حداقل ها کنار بیایند. به عنوان مثال در استفاده از خنک کننده های هوا مثل کولر و اسپلیت ها، از دور کند استفاده کنند.

همچنین مصرف لامپ های کم مصرف در منازل و ادارات یکی دیگر از راهکارهایی است که می توانند از قطعی برق جلوگیری کنند. ضمن اینکه می توان مثل سال های گذشته به برنامه تشویقی برای کشاورزان و کارخانجات رجوع کرد تا مردم از گرمای کلافه کننده تابستان تا حدودی در امان بمانند.
از سوی دیگر برخی از کارشناسان  به مدیریت ضعیف اشاره می کنند و علت اصلی کمبود و قطعی مکرر برق در روزهای اخیر را ضعف مدیریتی اعلام می کنند. دلیل این ادعا، این است که قرار بود سالانه ۵ هزار مگاوات برق وارد مدار شود، اما مقامات دولتی دراین زمینه اعلام کردند که دو هزار مگاوات و کارشناسان می گویند که هزار مگاوات برق وارد مدار شده است.

موضوع دیگری که کارشناسان اقتصادی به آن اشاره می کنند انتقال تعمیرات نیروگاه ها از زمستان به بهار است که موجب کاهش تولید برق در شبکه شده است. زیرا در حال حاضر چهار نیروگاه در وضعیت تعمیرات به سر می برند که به این ترتیب حدود دو هزار مگاوات از تولید برق کاسته شده است.

مشارکت بخش خصوصی در تولید برق

در همین زمینه نایب‌رئیس کمیسیون صنعت و معدن اتاق بازرگانی تهران معتقد است که بخش خصوصی با سرمایه گذاری می تواند به تولید برق بپردازد و به این شکل باری از دوش دولت برداشته شود. به گفته علیرضا کلاهی، ایجاد مزارع تولید رمزارز در مقیاس بزرگ یکی از بهترین روش ها برای سرمایه گذاری بخش خصوصی است. زیرا این مزارع با مواد اولیه و کوره و غیره سروکار ندارد.
به گفته این کارشناس، کشورهایی مثل چین، نروژ، قزاقستان و روسیه مزار تولید رمزارز در مقیاس بزرگ را اجرایی می کنند زیرا می دانند که این مزارع محل تولید ثروت از انرژی است.

خوانندگان گرامی تجربه ها و مشاهدات خود از بی برقی را با سیناپرس به اشتراک بگذارید.

گزارش:شهلا منصوریه

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا