نوزادان پسر زودرس، زودتر دچار پیری می شوند

به گزارش سیناپرس، محققان کانادایی گروهی از نوزادان با وزن بسیار کم در هنگام تولد و نوزادانی با وزن طبیعی را از سال ۱۹۷۷ میلادی مورد پیگیری قرار دادند. هنگامی که شرکت کنندگان در اوایل ۳۰ سالگی بودند، محققان ژن ۴۵ نوزاد با وزن بسیار کم در هنگام تولد را با ۴۷ نوزاد با وزن تولد طبیعی، مقایسه کردند. نتایج این تحقیقات نشان می دهد به طور کلی نوزادانی که با وزنی زیر یک کیلوگرم متولد می شوند با سرعت بیشتری دچار پیری می شوند. 

علاوه بر این  محققان دریافتند که پس از محاسبه مسائل بهداشتی که می تواند نتایج را تحت تأثیر قرار دهد، حداقل از نظر زیست شناختی، پسران نارس که در هنگام تولد دارای وزن بسیار کمی هستند، نسبت به پسران متولد شده با یک وزن طبیعی، پنج سال سریع تر پیر می شوند. قابل توجه است که این تفاوت در دختران با وزن کم و طبیعی در هنگام تولد مشاهده نشده است.

دکتر رایان ون لیشوت (Ryan Van Lieshout)، استادیار روانپزشکی و علوم اعصاب رفتاری در دانشگاه مک مستر در همیلتون، انتاریو، در این پروژه تحقیقاتی شرکت داشته و خاطرنشان کرد که میزان پیری ممکن است تحت تأثیر فشارهای بیولوژیکی در رحم و سپس در بخش مراقبت های ویژه نوزادان قرار داشته باشد. به گفته دکتر رایان لیشوت تحقیقات قبلی نشان داد پسران با وزن بسیار کم در هنگام تولد بیشتر از دختران با وزن بسیار کم در هنگام تولد در معرض استرس های پیش از تولد هستند.

دکتر رایان لیشوت در خبرنامه دانشگاه گفت: این پژوهش قطعاً بر ضرورت نظارت بر سلامت بازماندگان تولد زودرس در طول عمر آنها تأكید می كند و تحقیقات بیشتری باید انجام شود. این امر همچنین بر لزوم پیش بینی هشدار مردان با وزن بسیار کم در هنگام تولد و تقویت پیری سالم تأکید می کند، بنابراین ممکن است به طور فعالانه این خطرات را کاهش دهند. 
به گزارش سیناپرس، دکتر رایان لیشوت تاکید کرد بهینه سازی سلامت در بزرگسالی شامل یک رژیم غذایی متعادل، پرهیز از استعمال دخانیات، خواب و ورزش مناسب، مدیریت استرس، تحریک ذهنی و ایجاد شبکه های اجتماعی قوی است و اهمیت بسیار دارد.شرح کامل این پژوهش ها و نتایج حاصل از آن در آخرین شماره مجله اطفال (Pediatrics) منتشر شده و قابل دسترس است. 

مترجم:  زهرا همراز
 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا