راز طول عمر بیشتر زنان یائسه چیست ؟

به گزارش سیناپرس، بر اساس تحقیقات جدید منتشر شده در مجله انجمن قلب آمریکا، زنان یائسه ای که مقادیر زیادی پروتئین گیاهی مصرف می کنند در مقایسه با زنانی که کمتر از چنین موادی در رژیم غذایی خود بهره می برند، کمتر در خطر مرگ زودرس ناشی از بیماری های قلبی عروقی و همچنین زوال عقل قرار دارند.

محققان دانشگاه آیووا که این تحقیق را اجرا کرده اند می گویند: «تحقیقات قبلی، ارتباط بین رژیم های غذایی حاوی گوشت قرمز را با خطر بیماری های قلبی عروقی نشان داده بودند، اما در مورد انواع خاصی از پروتئین ها، داده ها پراکنده و غیرقطعی هستند».

در این مطالعه، محققان داده های بیش از یک صد هزار زن یائسه در سنین 50 تا 79 سال مشارکت کننده در مطالعه ملی ابتکار بهداشت زنان بین سال های 1993 و 1998 را تجزیه و تحلیل کرده و آن ها را تا فوریه 2017 دنبال کردند.

شرکت کنندگان در ابتدای مطالعه، پرسش نامه هایی را در مورد رژیم غذایی خود تکمیل کردند که جزئیات مواد غذایی مصرفی آن ها و دفعات مصرف موادی مانند تخم مرغ، لبنیات، مرغ، گوشت قرمز، ماهی، صدف و پروتئین های گیاهی مانند آجیل و حبوباتی نظیر لوبیا و نخودفرنگی را توضیح می داد.
محققان با توجه به میزان و نوع پروتئین مصرفی زنان، آن ها را به گروه هایی مختلف تقسیم کردند تا مقایسه های لازم را انجام دهند.
بررسی ها نشان داد زنان یائسه ای که بیشترین میزان دریافت پروتئین گیاهی را داشتند در مقایسه با دیگران، در مجموع به میزان 9 درصد کمتر دچار مرگ های ناشی از بیماری های اشاره شده می گردند.به گزارش سیناپرس، بر این اساس دریافت بیشتر پروتئین های گیاهی در زنان شرکت کننده در این تحقیق، موجب 12 درصد ریسک کمتر مرگ ناشی از بیماری های قلبی عروقی و 21 درصد ریسک کمتر مرگ مرتبط با زوال عقل شد.

همچنین بر اساس این نتایج، مصرف بیشتر گوشت قرمز فرآوری شده، 20 درصد خطر مرگ ناشی از زوال عقل را افزایش داد و مصرف بیشتر گوشت، تخم مرغ و فرآورده های لبنی فرآوری نشده به ترتیب با 12، 24 و 11 درصد خطر بیشتر برای مرگ ناشی از بیماری های قلبی عروقی همراه بود.
در عین حال یافته های جالب این تحقیق حاکی از آن هستند که مصرف بیشتر مرغ و تخم مرغ می تواند تاحدی کاهش خطر مرگ ناشی از زوال عقل را به همراه داشته باشد.
مجریان این تحقیق متذکر شده اند که «جایگزینی کل گوشت قرمز، تخم مرغ یا محصولات لبنی با آجیل می تواند تا حدود 50 درصد کاهش خطر مرگ و میر ناشی از تمام علل وابسته به پروتئین ها را به دنبال داشته باشد».
به گزارش سیناپرس، به بیان این محققان، «یافته های ما نیاز به در نظر گرفتن منابع پروتئینی رژیم غذایی را در دستورالعمل های غذایی آینده تأیید می کند. چراکه دستورالعمل های رژیم غذایی فعلی عمدتاً بر روی مقدار کل پروتئین دریافتی متمرکز هستند و در خصوص تأثیرات سلامتی مربوط به انواع مختلف غذاهای پروتئینی اشاره ای ندارند».

 نویسنده: محمدرضا دلفیه

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا