کد خبر : 1037 جمعه 28 شهریور 1393 - 22:22:23
فضاپیمای-هندی-آماده-پرتاب-به-مریخ

فضاپیمای هندی آماده پرتاب به مریخ

سیناپرس: اولین فضاپیمای هندی "مانگالیان"، روز ۲ مهر (۲۴ سپتامبر ۲۰۱۴) به مقصد مریخ، زمین را ترک می کند. این عملیات، اولین ماموریت موفقیت آمیز ملل آسیایی به مریخ است و به خصوص یک افتخار ملی برای هند بشمار می رود.

سیناپرس: مانگالیان، توسط سازمان تحقیقات فضای هند (IRSO) آبان سال گذشته طراحی و راه اندازی شده است. 5 روبات که مجموعا 15 کیلوگرم وزن دارند نیز این فضاپیما را همراهی می کنند که برای عکس برداری از مریخ و بررسی ترکیب سطح آن و ترکیب اتمسفر با استفاده از آزمایش متان و اندازه گیری نسبت دوتریم به هیدروژن، طراحی شده اند.

این اهداف نسبت به انچه برای فضاپیمایی که ناسا به نام MAVEN برای بررسی مریخ پرتاب کرده بسیار ساده تر محسوب می شوند. این فضاپیما قرار است سه روز زودتر از مانگالیان به مریخ برسد، هشت روبات برای آزمایشات به همراه دارد و اولین فضاپیمایی است که به یافتن پاسخی برای پرسش چگونگی تحت تاثیر قرار گرفتن اتمسفر مریخ توسط بادهای خورشیدی خواهد پرداخت.

در این میان باید گفت اهمیت فضاپیمای هندی برای کسب اطللاعات جدید برای دنیای علم نیست بلکه اهمیت اصلی، فرود صحیح و سالم آن برای هند است. سازمان تحقیقات فضای هند تاکنون 35 ماهواره برای کشورهایی شامل فرانسه، آلمان، کانادا، اسرائیل و سنگاپور راه اندازی کرده است.

کلید واژه ها: فضاپیمای هندی مریخ