حذف کلاغ زاغی ها راه چاره نیست

زاغی ها حافظه قوی دارند و چهره افراد را فراموش نمی کنند، آنها معنای وفاداری را می فهمند و تک همسری هستند. از همه جالب تر اینکه این موجودات مانند انسان ها برای عزیزان از دست رفته خود سوگواری می کنند.

علیرغم این ویژگی های منحصر به فردی که در این پرنده وجود دارد، به دلیل مشکلاتی که اخیرا این پرندگان ایجاد کرده اند، عده ای معتقد به حذف این موجود از چرخه طبیعت هستند اما سوالی که در اینجا پیش می آید این است که آیا می توان به راحتی تصمیم به قتل یکی از موجودات آفریده خدا از کره زمین گرفت؟

یک فعال محیط زیست در گفتگو با سیناپرس در رابطه با علت این تصمیم گفت: این پرنده‌ها از تخم پرندگان دیگر تغذیه می کنند و حتی دیده شده که لانه های دیگر پرندگان را نیز تصرف می کنند.از این رو، عده ای معتقدند برای تاب ‌آوری بوم ‌سازگان و تداوم آن باید این پرندگان را حذف کنیم. ضمن اینکه کشاورزان هم این موجودات را دشمن اصلی خود می دانند و از دیرباز خواستار مرگ آنها بوده اند.

محمد درویش اظهار کرد: معضلی که امروزه با آن مواجه هستیم زاغی ها نیستند، بلکه انسان است که با دست بردن در طبیعت و رفتارهای نادرست موجب افزایش جمعیت این موجود فراتر از ظرفیت زیستگاه خودش شده است.

وی تصریح کرد: اگر انسان ها می توانستند پسماندهای خود را مدیریت کنند و بیش از ظرفیت کره زمین زباله تولید نکنند، اکنون با این بحران و بسیاری از معضل های دیگر مواجه نمی شدیم.

وی ادامه داد: همچنین، پرندگانی مانند شاهین، بهله، بحری و دلیجه که دشمن طبیعی زاغی ها محسوب می شوند به دلیل منفعت طلبی برخی از افراد سودجو به کشورهای شیخ نشین جنوب خلیج فارس قاچاق شدند که همین امر موجب افزایش بی رویه جمعیت کلاغ های زاغی شده است.

این فعال محیط زیست تاکید کرد: هر جانور و هر گیاهی که خارج از زیستگاه طبیعی خود و یا در ابعادی فراتر از ظرفیت خود گسترش پیدا کند، می تواند برای زمین بحران ایجاد کند.

وی خاطرنشان کرد: کسانی که معتقد به از بین بردن این موجود هستند نباید فراموش کنند که این پرندگان پاک کننده های طبیعت از ضایعات فاسد شدنی بوده و دشمن اصلی آفات و ملخ ها محسوب می شوند.

این کارشناس محیط زیست در پایان به خبرنگار سیناپرس گفت: به جای پاک کردن صورت مساله و قتل این موجودات باید با کمک برنامه ریزی و مدیریت صحیح به تعادلی پایدار و ثمربخش برای هر دو سوی این معادله بیندیشیم.

گزارش: هانیه حقیقی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا