آفت کش د.د.ت خط ابتلا به سرطان سینه را چهار برابر افزایش می دهد

 به گزارش ایرنا از خبرگزاری یونایتدپرس، استفاده از د.د.ت در دهه 1970 در بسیاری از کشورهای جهان از جمله در آمریکا ممنوع شد.مطالعاتی که پیش از این در ارتباط با خطرات قرار گرفتن در معرض د.د.ت انجام شده است، نشان می دهد که این مساله احتمال بروز نقص در هنگام تولد، کاهش باروری و ابتلا به دیابت نوع 2 را تا حدی افزایش می دهد؛ دلیل این افزایش آن است که این آفت کش با هورمون استروژن تداخل ایجاد می کند.

در این مطالعه جدید، سوابق پزشکی 20 هزار و 754 زن باردار از زنانی که در فواصل سال های 1959 و 1967(در این سال ها استفاده از د.د.ت در آمریکا شایع بود) در برنامه بهداشت بنیاد کایزر شرکت کرده بودند، بررسی شد.
محققان 118 زن را که به سرطان سینه مبتلا بودند، از میان 9 هزار و 300 دختری که در این فاصله زمانی در آمریکا دنیا آمده بودند، انتخاب کردند و آنها را با 354 زنی که سرطان سینه نداشتند، مقایسه کردند.محققان بر اساس نمونه های خون گرفته شده از مادران در دوران بارداریشان، متوجه شدند که خطر ابتلا به سرطان سینه در زنانی که مادران آنها در دوران بارداری در معرض د.د.ت قرار گرفته بودند، چهار برابر بیشتر بود.
باربارا کوهن از موسسه بهداشت عمومی در برکلی در یک بیانیه مطبوعاتی گفت: این مطالعه اولین مطالعه از نوع خود است که نشان می دهد قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی برای زنان باردار ممکن است عواقب مادام العمری در ارتباط با خطر ابتلا به سرطان سینه در دختران آنها داشته باشد.

مدت هاست که مواد شیمیایی زیست محیطی از دلایل احتمالی ابتلا به سرطان سینه به شمار می رود اما تا اکنون تنها چند مطالعه که بر روی انسان ها انجام شده، از این احتمال حمایت کرده است. این مطالعه در نشریه Clinical Endocrinology and Metabolism منتشر شده است.

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا