کشف خطرات روش پروتو درمانی سرطان

پرتودرمانی که در درمان سرطان بکار می رود یک روش درمانی امید بخش است.و در واقع این روش درمانی بر روی بافت های سالم مجاور تومور و خود تومور سرطانی به یک میزان تاثیر می گذارد. به این ترتیب محققان امکانات استفاده از تحریک کننده های رادیویی گوناگون را مورد بررسی قرار دادند، اما این ذرات نانو باعث تمرکز بیشتر رادیو تراپی بر روی سلول های سرطانی شدند. در مطالعه ای که به تازگی در EPJ D به چاپ رسیده فیزیکدآنها نشان داده اند که تولید الکترون های کم انرژی به وسیله تحریک کننده های رادیویی که از نانو ساختار های کربن ساخته شده اند بر محور یک سیستم کلیدی تحت عنوان پلاسمون ها ارجاع می شود.

ذرات نانوی تحریک کننده رادیویی، ترکیبات ریزی هستند که به طور معمول مرکب از فلزات بسیار نادری مانند طلای پوشش داده شده، پلاتین یا گادولینیم هستند. جایگزین های تحریک کننده ها می تواند از نانو ساختار های کربن مانند فولرن یا نانوتیوب ها ساخته شوند که سازگار و غیر سمی هستند. مطالعات گذشته نشان داده اند که نانو ذرات طلا و پلاتین با استفاده از مکانیزم تحریک  plasmon شمار زیادی الکترون تولید می کنند .در نانو ذره ساخته شده از کربن، ساختاری وجود دارد که موجب می شود تا الکترون هایی تولید شود که انرژی آنها از الکترون های تولید شده از فلزات خالص بیشتر است و به این ترتیب آسیب های بیولوژیکی بیشتری را به بدن فرد بیمار وارد خواهد ساخت.

در این مطالعه محققان طیفی از الکترون های ثانویه را که از نانو ذرات کربن متشکل از fullerite ساتع می شود را مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند. Fullerite شکل کریستالی فلورن C60 است که توسط اشعه یونی که شامل پروتون های سریع است تابانده می شود. آنها عملکرد الکترون را در یک محدوده گسترده انرژی جنبشی را با استفاده از چند رویکرد نظری و عددی مورد اندازه گیری قرار دادند. آنها به این نتیجه رسیدند که یک رسانا که در آن نانو ذرات کربن تعبیه شده است از نظر تعداد الکترون های کم انرژی چندین برابر بیش تر از آن چیزی است که از آب خالص ساتع می شود این امر ممکن است منجر به ایجاد انواع جدیدی از تحریک کننده هایی شود که مرکب از بخش های ساخته شده از کربن و نیز فلز است.

منبع

 

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا