آیا مصرف نمک میگرن را کاهش می دهد؟

بسیاری این پرسش را مطرح می کنند که آیا رژیم غذایی حاوی نمک، تسکینی بر میگرن و سردردهای شدید است؟ به طور کلی افرادی که مقادیر قابل توجهی نمک در طول روز می خورند کمتر از سایرین از میگرن و سردردهای شدید شکایت می کنند. این می تواند نخستین نشانه ای باشد مبنی بر اینکه سدیم موجود در مواد غذایی تأثیر کاهشی بر میگرن و سردردهای شدید دارد.

با این حال محققان هشدار می دهند که به شواهد و مدارک بیشتری نیاز است تا پس از تأیید آنها مردم تغییراتی در رژیم غذایی خود ایجاد کنند. همزمان آنها درباره ارتباط مصرف نمک با بیماریهای قلبی و سکته هشدار جدی می دهند.

محققان شواهد جدی در دست دارند مبنی بر آنکه میان میگرن و سدیم رابطه ای خاص وجود دارد. در حین میگرن، سطح سدیم در مایع مغزی نخاعی افزایش می یابد. این مایع سیستم عصبی مرکزی و مغز را شستشو می دهد. از آن گذشته مشخص شده سطح سدیم در این مایع در صبح زود و اواخر شب به اوج می رسد و این دقیقا زمانهایی است که افراد غالبا از میگرن خود رنج می برند.

به طور کلی سطح بالای سدیم نورونها را به نوعی تحریک می کند و به همین دلیل نتایج به دست آمده از این بررسی که نشان می دهد با مصرف نمک، میگرن و سردردهای شدید کاهش می یابد دانشمندان را مبهوت کرده است

همزمان با مصرف مواد غذایی، مقادیر قابل توجهی سدیم وارد بدن می شود. مایکل هارینگتون از انستیتو تحقیقات پزشکی هانتینگتون پاسادنا در کالیفرنیا می گوید: به این مسأله فکر می کردم که شاید میگرن با غذایی که می خوریم ارتباط داشته باشد.

بدین منظور وی و همکارانش به بررسی گزارش ارایه شده درباره وضعیت سلامت و رژیم غذایی ده ها هزار تن پرداختند. در برخی از این گزارشات به مواد غذایی مصرفی روزانه مردم و شدت میگرن و سردردهایی که تجربه می کنند نیز پرداخته شده بود.

این بررسیها که بر روی 8819 تن در حد فاصل سالهای 1999 تا 2004 انجام شد نشان داد آنهایی که رژیم غذایی حاوی سطوح بالایی از سدیم را مصرف می کنند (غذاهایی نظیر گوشت قرمز، پنیر و نان) کمتر دچار سردردهای شدید و میگرن می شدند. این محققان از نتایج به دست آمده که با باورهای رایج درخصوص خطرات مصرف نمک در تعارض است ابراز شگفتی کرده اند. به طور کلی سطح بالای سدیم نورونها را به نوعی تحریک می کند و به همین دلیل نتایج به دست آمده از این بررسی که نشان می دهد با مصرف نمک، میگرن و سردردهای شدید کاهش می یابد دانشمندان را مبهوت کرده است.

محققان تصور می کنند افرادی که دچار میگرن هستند، واکنش متفاوتی نسبت به سدیم در بدنشان نشان می دهند.

منبع: newscientist

مترجم:مهدی پیرگزی

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا