تلفن همراه، عامل غفلت والدین از کودکان

طی دهه  گذشته استفاده از تلفن های همراه هوشمند در جوامع جهانی رواج بسیار زیادی پیدا کرده است چرا که علاوه بر قابل دسترس بودن و کارکرد آسان، مقرون به صرفه نیز هست. امروزه بسیاری از نیاز های انسان به وسیله تلفن همراه برآورده شده و این موضوع سبب می شود تا زمان زیادی از زندگی انسان صرف استفاده از این فناوری شود. مطالعات جدید نشان می دهد که این گسترش بی رویه استفاده از تلفن همراه بی توجهی والدین به کودکان را همراه داشته و در نتیجه آن کودکان بسیاری دچار حوادث شده اند که این آسیب ها ، شکستی استخوانی را نیز در بر می گیرد .

پدر و مادرها بیشتر در زمان بازی کودکانشان در پارک و زمین های بازی، در حالی که ظاهرا مراقب آن ها هستند، به چک کردن ایمیل ها و پاسخ دهی پیام های الکترونیکی خود می پردازند. 

یکی از پژوهشگران دانشکده اقتصاد دانشگاه  Yale در نیوهیون ایالات متحده امریکا به تحقیق و پژوهش در ارتباط بین استفاده از تلفن همراه و دچار حوادث شدن کودکان در زمان بازی پرداخت.

کریگ پالسون  با توجه به تحقیقاتش استدلال می کند که والدین بیشتر و بیشتر به استفاده از موبایل هایی با تکنولوژی های جدید روی می آورند . پدر و مادرها بیشتر در زمان بازی کودکانشان در پارک و زمین های بازی، در حالی که ظاهرا مراقب آن ها هستند، به چک کردن ایمیل ها و پاسخ دهی پیام های الکترونیکی خود می پردازند.

پالسون  در این رابطه می گوید: در بررسی مقایسه ای سال های 2005 و 2012  با موضوع استفاده والدین از موبایل هایی با قابلیت های چندگانه همچون تلفن های همراه هوشمند، به روشنی مشخص می شود که حوادث ناشی از بازی از جمله شکستگی استخوان و تکان مغزی، در کودکان ده درصد افزایش داشته است . البته قابل ذکر است که این آمار برای کودکان زیر شش سال است که بدون کمک و حمایت یک بزرگتر ، توانایی تشخیص خطر و جلوگیری از آن را ندارند.

محققان بیماری های کودکان در بوستون با توجه به پژوهش های انجام شده در این رابطه ، نشان دادند که پدر و مادرها با دستگاه های تلفن همراه و در حین استفاده از آن ها، دچار حواس پرتی و پریشانی می شوند. این تحقیقات هر گونه اشاره به پی آمد دنبال کردن و توجه به کودکان را در اینگونه روابط رد کرده است اما یادآور می شود که نوع رابطه والدین با کودکان می تواند تاثیر احساسی و عاطفی در بر داشته باشد.

به طور کلی تحقیق و پژوهش پالسون به طرح این مساله می پردازد که همواره تلفن های همراه هوشمند در حال تغییر هستند، پدر و مادرها چطور؟ در حال حاضر، پالسون تلاش کرده است تا اثر تکثیر این دستگاه ها و گسترش استفاده از آن ها را بسنجد. در حقیقت این موضوع برای دانشمندان و محققان رفتار شناسی انسانی بسیار جالب و قابل توجه خواهد بود.

منبع: publichealth.yale.edu

ترجمه: فاطمه کردی

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا