چه نواحی از زمین بیشترین افزایش دما را تجربه کرده اند؟

دماهای بی نهایت بر روی خشکی و دریا، زمین را به سمت تجربه کردن داغ ترین دوران در طول تاریخ سوق داده است.

شش ماهه نخست سال 2016 داغ ترین سال شناخته شده بود و نقشه جدید از نقاط داغ دنیا نشان می دهد که هیچ نقطه بر روی سیاره خاکی از دست دماهای در حال افزایش در امان نیست.

نقشه برداری از تغییرات جوی

نقشه جدید که توسط  مراکز ملی اطلاعات محیطی سازمان جوی و اقیانوسی امریکا NOAA)) ارائه شده، جزئیات دماهای سراسر زمین را نشان می دهد. خوشه های قرمز تیره، بخش هایی از اروپا، افریقا، امریکای لاتین و جنوب شرقی آسیا را نشان می دهد که بین ماه های ژانویه و ژوئن سال 2016 ، دماهای بالای تمام وقت را تجربه کرده اند.

گرم شدن اقیانوس ها، تهدیدی برای سیاره زمین

این نقشه همچنین نشان می دهد بخش های وسیعی از اقیانوس های زمین گرم تر از پیش شده اند و آب های گرمی که در سال 2016 موجب پدیده آب و هوایی ال نینو شدند، را می توان به وضوح روی نقشه مشاهده کرد. تقریبا تمامی بخش های اقیانوس هند در زمینه تجربه کردن دماهای بالا رکوردار هستند و به نظر می رسد فصل بعدی سیکلون ها شدت بیشتری داشته باشند چون آب های گرم تر، توفان های شدیدتری خلق می کنند.

دریای یخی قطب شما به سرعت در حال محو شدن است

در قطب شمال هم افزایش دمای دریا رکورد زده و یخ این قاره در حال کاهش است. در ژوئن سال 2016، حدود 260 هزار کیلومتر مربع یخ کمتری در مقایسه با سال 2010 ثبت شدند. همچنین بر اساس مرکز ملی داده برف و یخ، در بازه زمانی بین سال های 1981 تا سال 2010 ، حدود 1.3 میلیون کیلومتر مربع از یخ دریا از بین رفت.

تصاویر اخیر ناسا بر فراز میادین یخی در حال کوچک شدن قاره قطب شمال، دریاچه عظیمی از آب ذوب شده را نشان می دهد و بر اساس اعلام این آژانس، چنین آبی شاید موجب ذوب شدن سریع تر یخ موجود در زیر این دریاچه شود.

 

مترجم: شه تاو ناصری

منبع: مجمع جهانی اقتصاد

 

 

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا