چکش ماهی شبیه انسان شنا می کند

تیمی بین المللی از پژوهشگران با بررسی رفتارهای نوعی کوسه ماهی غول پیکر با نام ماهی سر چکشی یا چکش ماهی که در خطر انقراض قرار داشته و در آب های استرالیا؛ بلیز و باهاما زندگی می کند تلاش می کنند تا راهی برای نجات این جانور از خطر انقراض پیدا کنند.

چکش ماهی با انتخاب روش شنا کردن در پهلو، میزان انرژی مصرفی برای حرکت به سمت جلو را به نسبت شنای عادی که در حالت قائمه نسبت به سطح آب انجام می شود، ده درصد کاهش می دهد. این موضوع نشان می دهد چقدر اطلاعات ما در مورد محیط زیست و جانوران ساکن اقیانوس ها اندک است.

 آن ها در مطالعات میدانی خود با یک نمونه از این کوسه ها برخورد کردند که گمان می رفت بیمار بوده و به طرز عجیبی شنا می کند اما پس از بررسی های دقیق تر مشخص شد این جانور هیچ مشکلی نداشته و تنها از یک پهلو به پهلوی دیگر سر خورده و در آب پیش می رود. در ادامه این مطالعات پژوهشگران دریافتند این گونه از کوسه ماهی ها در حدود 90 درصد از عمر خود را در حالتی شنا می کنند که بدنشان در زاویه 50 تا 70 درجه سطح آب قرار داشته و تنها به کمک باله پشتی خود به سمت جلو پیش رفته و به این ترتیب میزان انرژی مصرفی خود را به حداقل کاهش می دهند.

دانشمندان با ایجاد و ساخت مدل های فیزیکی و نمونه سازی از بدن کوسه های سر چکشی دریافتند این جانور می تواند با قرار گرفتن در زاویه فوق الذکر، با کمترین میزان زحمت و صرف انرژی به حرکت خود ادامه دهد.

در همین رابطه دکتر آدام برنت مدیر این تیم تحقیقاتی و استاد دانشگاه جیمز کوک اعلام کرد: چکش ماهی با انتخاب روش شنا کردن در پهلو، میزان انرژی مصرفی برای حرکت به سمت جلو را به نسبت شنای عادی که در حالت قائمه نسبت به سطح آب انجام می شود، ده درصد کاهش می دهد. این موضوع نشان می دهد چقدر اطلاعات ما در مورد محیط زیست و جانوران ساکن اقیانوس ها اندک است.

گفتنی است کوسه های سر چکشی از انواع انزوا طلب کوسه ها محسوب شده و علاقه زیادی به مواجه شدن با انسان ندارند. متاسفانه نژاد این جانور به دلیل شکار و صید بیش از حد و دخالت ها و آسیب های انسانی در دریاها با کاهش زیادی رو به رو شده و نسل این گونه جانوری در خطر انقراض قرار دارد.

شرح کامل این پژوهش و  نتایج به دست آمده از آن در آخرین شماره مجله تخصصی Nature Communications منتشر شده و در اختیار پژوهشگران قرار دارد.

ترجمه: احسان محمدحسینی

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا