برای درمان کودکان از داروی بزرگسالان استفاده نکنید

پژوهشگران چینی در مطالعات خود بر موضوع نحوه  ارائه نامناسب دارو به کودکان تاکید کرده و اعلام کردند بیش از بیست درصد دارو های مصرف شده برای کودکان در این کشور ، بی دلیل بوده و باید در این موضوع تجدید نظر کرد.

متاسفانه مطالعات پژوهشگران نشان می دهد که برخی از والدین به کودکان خود به عنوان بزرگسالان مینیاتوری و کوچک نگاه کرده و به آن ها از همان داروی مفید برای بزرگسالان ولی در اندازه های کمتر می دهند که این موضوع خود می تواند تبعات و تاثیرات منفی زیادی در بر داشته باشد.

این مطالعات نشان می دهد که در حدود یک سوم کودکان ناشنوای زیر هفت سال در کشور چین به این دلیل توانائی شنیداری خود را از دست داده اند که در دوران بیماری به صورت نامناسبی از انتی بیوتیک ها استفاده کرده اند و در واقع این عارضه در آن ها مادرزادی نبوده و بر اثر استفاده نادرست از دارو ها به وجود امده است. این اطلاعات ، بر پایه گزارشی که از سوی  مرکز تحقیقات ناشنوائی کودکان در چین منشر شد، اعلام شده است. در این گزارش همچنین اعلام شده است که برای نمونه در کشور چین بیش از 3 هزار و 500 نوع داروی مختلف وجود دارد که تنها 60 دارو از این میان مختص کودکان هستند.

از سوی دیگر مشکلی که در بسیاری از دارو های عرضه شده در سراسر جهان وجود دارد ، عدم توضیح و شرح میزان مصرف برای کودکان است که در کتابچه راهنمای دارو ها عنوان شده است و در بسیاری از مواردی هم که در مورد میزان ارائه دارو به کودکان توضیحاتی ارائه شده ، این توضیحات بسیار کلی و مبهم بوده و با عناوینی هم چون : " در بیماری های مربوط به کودکان با احتیاط مصرف شود " یا  " تنها به میزان کم برای مصرف کودکان توصیه می شود " به موارد مصرف کودکان اشاره شده است.

متاسفانه مطالعات پژوهشگران نشان می دهد که برخی از والدین به کودکان خود به عنوان بزرگسالان مینیاتوری و کوچک نگاه کرده و به آن ها از همان داروی مفید برای بزرگسالان ولی در اندازه های کمتر می دهند که این موضوع خود می تواند تبعات و تاثیرات منفی زیادی در بر داشته باشد. این موضوع به شدت از سوی متخصصان خطرناک اعلام شده و پزشکان اکیدا توصیه می کنند که برای بیماری های کودکان ، از داروهای افراد بالغ استفاده نشود.

مساله فوق در برخی کشورها به دلیل کمبود پزشک متخصص اطفال نیز دیده می شود. برای مثال در کشور پهناور چین ، تنها 68 هزار بیمارستان ویژه کودکان وجود داشته و  این بیمارستان های تنها دارای 258 هزار تخت هستند که این رقم در مقایسه با جمعیت بسیار زیاد کشور چین ، بسیار ناچیز تلقی می شود .

منبع: xinhua

ترجمه: فاطمه کردی

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا