با کمک طبیعت تاثیرات نامطلوب زندگی مدرن را خنثی کنید

پژوهش های جدید نشان می دهد که زندگی مدرن و تغییر سبک و الگوی زندگی انسان در دهه های اخیر سبب شده است تا  انسان ها ارتباط خود را با ریتم شبانه روزی طبیعی بدن که با نام circadian rhythms شناخته می شود،از طریق گسترش ساعات بیداری به وسیله نورهای مصنوعی، از دست بدهند که این موضوع  مشکلات خاصی را برای سلامت روحی و جسمی انسان ایجاد می کند. این اختلال از طریق نورهای مصنوعی، چراغ های شهری و حتی نور صفحات تلفن های همراه هوشمند؛ تبلت ها و رایانه ها ایجاد می شود.

ریتم شبانه روزی طبیعی بدن یا ساعت زیست شناختی که با نام ساعت بدن نیز مشهور است ، یک چرخهٔ تقریبا 24 ساعته در فرایندهای زیست‌ شیمیایی ، فیزیولوژیکی و  یا رفتاری موجودات زنده  شامل گیاهان ، جانوران ، قارچ‌ ها و سیانوباکتری‌ ها محسوب می شود . به اعتقاد پژوهشگران ، اختلال در ساعت زیست‌شناختی انسان می‌تواند زمینه‌ ساز بیماری‌های بسیاری شود .

ریتم شبانه روزی طبیعی بدن یا ساعت زیست شناختی که با نام ساعت بدن نیز مشهور است ، یک چرخهٔ تقریبا 24 ساعته در فرایندهای زیست‌ شیمیایی ، فیزیولوژیکی و  یا رفتاری موجودات زنده  شامل گیاهان ، جانوران ، قارچ‌ ها و سیانوباکتری‌ ها محسوب می شود . به اعتقاد پژوهشگران ، اختلال در ساعت زیست‌شناختی انسان می‌تواند زمینه‌ ساز بیماری‌های بسیاری شود .

در این میان بحث تاثیرات مخرب این تغییر الگوی ریتم بدن از سوی گروهی از پژوهشگران مورد بررسی قرار گرفته و محققان برای حل این معضل ، استفاده از یک روش بسیار ساده را توصیه می کنند.  آن ها معتقدند که بهتر است ساعات شبانه روزی داخل خانه همزمان با زمان طبیعت و خورشید تنظیم شود و افرادی که شب ها تا دیر وقت بیدار می مانند تغییر جدی در رفتار و زمان بندی خواب خود داشته باشند و بیشتر از هوای تازه استفاده کرده  و مدت زمان طولانی تری  در معرض نور طبیعی قرار بگیرند. به گفته کارشناسان، اجرای این دستورالعمل های به ظاهر ساده  بر سلامت روحی فرد تاثیر به سزایی خواهد داشت .

کنت رایت  و همکارانش از دانشگاه کلرادوی امریکا در این تحقیقات یک نمونه کوچک هشت نفری با متوسط سن سی سال را مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار دادند. این گروه کوچک برای مدت دو هفته در سلسله کوه های راکی واقع در غرب امریکای شمالی، اردو زدند. افراد این گروه مچ بندهایی را به دست خود بستند که از یک مانیتور برخوردار بود و فعالیت های آن ها را پیگیری و دنبال می کرد و اطلاعات لازم در مورد زمان بندی فعالیت هایشان و شب زنده داریشان را در اختیار پژوهشگران قرار می داد.   

لازم به ذکر است که پژوهشگران پیش از این سفر و اقامت در اردوگاه ، برای بیش از یک هفته تحقیقاتی در رابطه با عادت خواب و بیداری افراد این گروه داشته اند و مدت زمان قرارگیری آن ها را در نور مصنوعی و یا نور طبیعی مورد بررسی قرار داده بودند.

محققان ، افراد شرکت کننده در این آزمایش و پژوهش را پس از یک هفته اقامت در جنگل بدون چراغ قوه، لامپ و دستگاه های الکترونیکی ، مورد بررسی و مقایسه قرار دادند. قابل توجه است که افراد این گروه فقط اجازه استفاده از نور و حرارت آتش را داشتند. پژوهشگران با انجام این مطالعات دریافتند که ریتم شبانه روزی شرکت کنندگان در محیط طبیعی و قرار گرفتن آن ها در نور و تاریکی طبیعی باعث شده است که افراد صبح ها آسان تر از خواب بیدار شوند و از نظر روحی احساس بهتری در آن ها ایجاد شود.  

پژوهشگران دانشگاه کلرادو معتقد هستند که سبک زندگی مدرن و شهری، پیامدهای مهمی در رابطه با نورهای مصنوعی و الگوهای نادرست شب بیداری و قرار گرفتن در معرض نور مصنوعی برای مدت زمان طولانی دارد و ممکن است ادامه دادن این الگوی رفتاری ، اختلالاتی در زمان بندی خواب و بیداری افراد داشته باشد که در نتیجه آن آرامش روحی فرد تحت تاثیر قرار می گیرد.

شرح کامل این تحقیقات  و نتایج به دست آمده از آن در مجله تخصصی  Current Biology به چاپ رسیده و در اختیار پژوهشگران قرار دارد.

ترجمه: فاطمه کردی

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا