آماربرداری از درختان شهری به کمک Google Earth

جنگلداری شهری یکی از علوم نوپا در جنگلداری است که به عنوان روشی نوین در توسعه فضاهای سبز جهت فراهم نمودن نیازهای شهری در این زمینه شناخته می شود و هدف اصلی آن اهمیت دادن به تاثیر فضای سبز و به خصوص درختان در ساختار پیچیده و ابعاد کلان شهرها است. از آن جا که درختان مهم ترین شاخص فضای شهری به شمار می آیند، شناسایی و ثبت اطلاعات آن ها به عنوان اولین گام در توسعه پایدار فضای سبز ضروری است.

برای مدیریت جنگل های شهری همانند مدیریت دیگر منابع، آماربرداری به منظور کسب اطلاعات دقیق امری اجتناب ناپذیر است. بدین منظور معمولا از روش های مختلفی نظیر آماربرداری صد در صد، نمونه برداری در قالب قطعات نمونه، عکس های هوایی و داده های ماهواره ای استفاده می شود. در واقع نوع و شدت آماربرداری از جنگل های شهری با توجه به اهدافی که مد نظر است تعیین می گردد.

برای مدیریت فضای سبز شهری همانند مدیریت دیگر منابع، آماربرداری به منظور کسب اطلاعات دقیق امری اجتناب ناپذیر است. بدین منظور معمولا از روش های مختلفی نظیر آماربرداری صد در صد، نمونه برداری در قالب قطعات نمونه، عکس های هوایی و داده های ماهواره ای استفاده می شود.

در این رابطه محققینی از دانشگاه های تهران و ساری در پژوهشی جالب برای آماربرداری و محاسبه میزان تاج پوشش درختان از نرم افزار Google Earth استفاده نموده و نتایج به دست آمده از آن را با آماربرداری زمینی مقایسه نموده اند که به کسب نتایج جالب توجه و قابل قبولی منجر شده است.

در این پژوهش درختان خیابان فرهنگ شهر ساری که عمدتا از گونه های چنار، افرا چناری و صنوبر بودند انتخاب شده و علاوه بر اندازه گیری زمینی و عادی، به وسیله نرم افزار ذکر شده نیز که در آن از تصاویر ماهواره Ikonos استفاده می شود مورد سنجش تاج پوشش قرار گرفتند. بدین منظور محققین پس از تهیه تصاویر از نرم افزار، آن ها را بارزسازی و پردازش مقدماتی نمودند تا کیفیت تصاویر برای درک، استخراج و تفسیر بهبود یابد.

نتایج این مطالعه نشان می دهد که برآورد سطح تاج پوشش درختان خیابانی با استفاده از تصاویر ماهواره ای، نتایج مطلوب تری نسبت به روش های آماربرداری معمولی به دست می دهد و این شیوه جایگزین مناسبی برای روش های آماربرداری زمینی برای محاسبه سطح تاج پوشش درختان خواهد بود.

پژوهشگران با توجه به نتایج حاصله از این پژوهش که در نشریه علمی پژوهشی «جنگل و فرآورده های چوب» وابسته به دانشگاه تهران منتشر گردیده است پیشنهاد داده اند که از تصاویر ماهواره Ikonos برگرفته از نرم افزار Google Earth در موارد زیر نیز استفاده گردد: تهیه نقشه های موضوعی از فضای سبز و درختان شهری، برآورد سطح و سرانه فضای سبز، تهیه نقشه های موضوعی از فضای سبز شهری در دوره های زمانی مختلف و مدیریت بهینه آن ها و به کارگیری این روش به جای روش های سنتی و پرهزینه مرسوم فعلی.

Google Earth نام یکی از مجموعه نرم افزارهای ارائه شده توسط شرکت گوگل است که به کمک آن می توان تصاویر ماهواره ای با کیفیتی را از هر نقطه ای روی کره زمین مشاهده کرد.

گزارش: محمدرضا دلفیه

منبع: حمیدی، س.ک.، نمیرانیان، م.، فقهی، ج. و شعبانی، م. 1395. آماربرداری درختان حاشیه معابر با استفاده از تصاویر Google Earth و اندازه گیری زمینی (منطقه تحقیق: شهرستان ساری). جنگل و فرآورده های چوب، 69(1): 60-51.

لینک منبع

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا