برای کاهش وزن، قهوه بدون شکر بنوشید

پژوهش های جدید نشان می دهد که  مواد خاصی در قهوه وجود دارد که به پیشگیری از ابتلا به بیمارهای مرتبط با چاقی کمک می کند. تیمی از پژوهشگران  دانشگاه جورجیای ایالات متحده امریکا  با انجام سلسله آزمایش هایی که روی یک گروه از موش ها انجام دادند به خواص ضد چاقی قهوه پی بردند. در این مطالعات موش ها  تحت رژیم غذایی پر چرب قرار گرفته و  مشخص شد که اسید طبیعی کلروژنیک chlorogenic در کبد این موش ها به طور قابل توجهی در برابر انسولین مقاومت کرده و تجمع چربی ها را کاهش می دهد.

اسید طبیعی  کلروژنیک یک آنتی اکسیدان بسیار قوی است که باعث کاهش التهاب می شود. شواهد و مدارک این مطالعات ثابت می کنند که بیماری های مرتبط با چاقی در اثر التهاب های مزمن به وجود آمده  و اسید طبیعی کلروژنیک باعث مهار این التهاب ها شده و آن را کنترل می کند. قابل ذکر است که وجود اسید طبیعی کلروژنیک در بدن اثرات منفی افزایش وزن را نیز کاهش می دهد.

پژوهش های گذشته دانشمندان نشان می داده است که مصرف قهوه همچنین خطر ابتلا به بیماری های مزمن مانند دیابت نوع 2 و بیماری های قلبی عروقی کاهش می دهد. این پژوهش های جدید تکمیل کننده تحقیقات گذشته بوده و علاوه بر تایید آن ها، به نتایج قابل توجهی دست یافته است. در این مطالعات مواد ترکیبی خاصی به مقدار بسیار زیاد در قهوه کشف شد که باعث بروز این واکنش مثبت در بدن می شود البته باید ذکر شود که این مواد ترکیبی در میوه ها و سبزیجاتی مانند سیب ، گلابی ، گوجه فرنگی و زغال اخته نیز وجود دارد اما مقدار آن ها کم است. موضوع دیگری که باید به ان توجه کرد ترکیب مواد شیرین کننده با قهوه است که خود می تواند عامل بروز چاقی و اضافه وزن شود. به گفته پژوهشگران برای دستیابی به نتیجه دلخواه و مشاهده تاثیرات مثبت نوشیدن قهوه در کاهش وزن، بهتر است قهوه خود را بدون شکر یا با کمترین میزان ممکن مواد شیرین کننده مصرف کنید.

پژوهشگران برای به دست آوردن عملکرد طبیعی اسید کلروژنیک تعدادی موش را مورد آزمایش قرار دادند . آن ها گروهی از موش هایی را که تحت رژیم غذایی پرچرب به مدت پانزده هفته قرار داشتند و همزمان در هر هفته دو بار مورد تزریق اسید طبیعی کلروژنیک قرار می گرفتند را مورد آزمایش قرار دادند. در ادامه مشخص شد که اسید طبیعی کلروژنیک نه تنها باعث جلوگیری از افزایش وزن موش ها می شود بلکه سطح قند طبیعی خون آن ها را نیز حفظ کرده و سبب کارکرد درست کبد شده  و آن را سالم نگه می دارد.

به گفته پزشکان، اسید طبیعی  کلروژنیک یک آنتی اکسیدان بسیار قوی است که باعث کاهش التهاب می شود. شواهد و مدارک این مطالعات ثابت می کنند که بیماری های مرتبط با چاقی در اثر التهاب های مزمن به وجود آمده  و اسید طبیعی کلروژنیک باعث مهار این التهاب ها شده و آن را کنترل می کند. قابل ذکر است که وجود اسید طبیعی کلروژنیک در بدن اثرات منفی افزایش وزن را نیز کاهش می دهد.

شرح کامل این پژوهش و نتایج به دست آمده از آن در مجله تحقیقات دارویی (Pharmaceutical Research) منتشر شده و در اختیار پژوهشگران قرار دارد.

ترجمه: فاطمه کردی

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا