گسترش ارتباطات بین المللی بدون توجه به انتقال فناوری، خسارت بار است

دکتر وحید احمدی روز یکشنبه در مراسم امضای تفاهم نامه همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و وزارت صنعت، معدن و تجارت اظهار داشت: رویکرد اصلی وزارت علوم، ماموریت گرا و کارآفرین کردن دانشگاه هاست و برای این کار راهی نداریم به جز این که دانشگاه ها را با حوزه تقاضا مرتبط کنیم که وزارت صنعت، معدن و تجارت جزء پیشگامان این عرصه است.
وی افزود: اکنون در دوران پساتحریم هستیم و انتظار می رود فضا برای به روز کردن فعالیت های صنعتی و معدنی کشور فراهم شود و در روزها و هفته های جاری شاهد انعقاد قراردادهای بزرگ بین المللی در بسیاری از صنایع همچون ناوگان هوایی و خودرو سازی باشیم .
احمدی با هشدار نسبت به این که اگر ارتباطات بین المللی ما بر مبنای دانش بنیان و ارتباط تنگاتنگ با دانشگاه ها نباشد، قطعا دچار خسارت خواهیم شد، ادامه داد: بنابراین، این تعاملات و قراردادها باید به انتقال دانش فنی، انتقال فناوری و تحقیق و توسعه به داخل کشور و استفاده از فضای سرمایه گذاری های خارجی منجر شود.
وی تصریح کرد: اگر از این ظرفیت ها و فضای فراهم شده با هوشمندی استفاده کنیم، صنعت ما پیشرفت خواهد کرد و تجربیات تلخ گذشته را تکرار نخواهیم کرد.
معاون وزیر علوم به سابقه طولانی صنعت در کشور اشاره کرد و گفت: صنعت در ایران، سابقه زیادی در منطقه دارد، اما شاکله آن برپایه استفاده از توانمندی های دانشگاهی نبوده است و در صورت تداوم این روند، تحقیقات دانشگاه ها بدون استفاده می ماند و کتابخانه ای خواهد شد و صنعت ما نیز بهره مناسبی از این تحقیقات نخواهد برد.
وی جمعیت چهار میلیون و 800 هزار نفری دانشجویان و حدود 70 تا 100 هزار نفر عضو هیات علمی را از سرمایه های بزرگ و ارزشمند کشور برشمرد و گفت: چنانچه از این سرمایه به خوبی استفاده کنیم و ارتباطات موجود نیز به درستی حفظ شود، هم صنعت ما قدرتمند خواهد شد و هم علم ما موثر و با ضریب نفوذ بالا در جامعه خواهد بود و تعاملات علمی و توسعه صنعتی و اقتصادی ما مسیر درستی می پیماید.
مراسم امضای تفاهم نامه دانشگاه پیام نور و وزارت صنعت، معدن و تجارت در محل معاونت پژوهشی این وزارتخانه و با حضور معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برگزار شد.
به گزارش ایرنا، این تفاهم نامه روز یکشنبه به امضای 'علی اصغر توفیق' معاون آموزش، پژوهش و فناوری وزارت صنعت، معدن و تجارت و 'علی اصغر رستمی ابوسعیدی' رئیس دانشگاه پیام نور رسید.

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا