گسست از محیط های بالینی، چالش اصلی علوم پایه پزشکی است

دکتر محمد وجگانی روز شنبه در مراسم گشایش هشتمین کنگره بین المللی آزمایشگاه و بالین و اولین کنگره ملی علوم پایه پزشکی و تولید دانش بنیان اظهار داشت: در حال حاضر علوم پایه پزشکی و آزمایشگاهی، 15 هزار و 841 عضو هیات علمی در سراسر کشور دارد و در سال 94 تعداد پنج هزار و 739 دانشجوی کارشناسی ارشد در این رشته ها پذیرفته شدند.
وی تعداد دانشجویان دکتری تخصصی در این رشته ها را 763 نفر ذکر کرد و گفت: در سال 2015 میلادی، 15 هزار و 339 مقاله و تالیف علمی توسط محققان علوم پایه پزشکی و آزمایشگاهی در مجلات معتبر علمی نمایه شد.
وجگانی به نقش علوم پایه پزشکی در آموزش، پژوهش و ارتقای رتبه بین المللی دانشگاه ها در علوم پزشکی و همچنین در عرصه خدمات تشخیصی آزمایشگاهی، خدمات بالینی، تولید علم و تولید دانش بنیان پزشکی اشاره کرد و گفت: با وجود پتانسیل های فراوان، مشکلات و چالش های جدی بر سر راه علوم پایه پزشکی و تولید دانش بنیان وجود دارد.
وی در تشریح مشکلات این حوزه در بخش آموزش بیان داشت: محروم بودن گروه های آموزشی آزمایشگاهی و علوم پایه از عرصه خدمات بالینی و بیمارستان ها، تعطیل نگهداشتن اجرای قانون تحصیلات تکمیلی آزمایشگاهی مصوب سال 1367 و تضییع حقوق متخصصان تک رشته علوم آزمایشگاهی از جمله موانع آموزشی در این بخش است.
وجگانی، نبود پیش بینی و نیز ساختارهای مورد نیاز برای ورود علوم پایه پزشکی به عرصه تولید و فناوری را از دیگر چالش های این حوزه برشمرد.
وی با انتقاد از بی توجهی به علوم پایه پزشکی و آزمایشگاهی در محافل پزشکی، بر ضرورت تقویت ساختار تشکیلاتی علوم پایه پزشکی و آزمایشگاهی در وزارت بهداشت تاکید کرد.
رئیس جامعه آزمایشگاهیان ایران، پیشنهاد کرد کمیته مشترکی به منظور برنامه ریزی و سیاستگذاری آموزشی رشته های علوم پایه پزشکی و آزمایشگاهی تشکیل شود و طرح جامعی جهت حضور رشته های این حوزه در مراکز درمانی و تحقیقاتی تدوین و ارائه شود.
هشتمین کنگره بین المللی آزمایشگاه و بالین و اولین کنگره علوم پایه پزشکی و تولید دانش بنیان تا روز 19 بهمن ماه در محل سالن همایش های رازی ادامه خواهد داشت.

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا