هیچ چیز از چشمتان دور نمی‌ماند

بینایی یکی از روش‌های محدود درک جهان هستی است. به همان اندازه که افراد قادر به دیدن اجسام جلوی چشمشان هستند، متاسفانه از دیدن اجسام پشت سر یا پشت گوشه‌های دیوار عاجزند. رفع این ناتوانی در بعضی موارد کاملا حیاتی است به طور مثال زمانیکه کودکی پشت ماشین می‌دود و راننده نمی‌تواند او را ببیند.

پژوهشگران دانشگاه هریوت-وات در ادینبرو سیستم جدیدی را ایجاد کردند که توسط دوربین‌ها و لیزرها نه تنها دیدن اجسام در پشت گوشه‌های دیوار را ممکن می‌کند بلکه می‌تواند جابجا شدن اجسام مخفی را نیز تشخیص دهد.

نحوه عملکرد دستگاه به این صورت است که ابتدا پرتوی یک لیزر در امتداد مسیر مستقیمی حرکت می‌کند که انتهای این مسیر مستقیم با زاویه کوچکی خم شده است. نور به هرجایی که برخورد کند پخش می‌شود، و بخشی از این نور با برخورد به اجسامی که در پشت گوشه‌های دیوار مخفی هستند انعکاس پیدا می‌کند. یک دوربین مخصوص در حال رصد و پیگیری نقطه‌ای است که نور منتشر شده به عقب برمی‌گردد. این دوربین تمام نشانه‌ها را جمع‌آوری می‌کند و وقتی که شخصی پشت دیوار حرکت کند، محل انعکاس پرتوی لیزر تغییر می‌کند و فورا سیستم می‌تواند شخصی را که خارج از دید است تشخیص دهد.

روزی این فناوری در پیشگیری از تصادفات رانندگی استفاده خواهد شد و یا ممکن است در جاسوسی و همچنین نظارت بر اجرای قوانین کمک کند.

طراحی این دستگاه بسیار دشوار است و نیاز به زمان‌بندی دقیق و دوربین‌های فوق‌العاده حساس دارد. پژوهشگران روش کار خود را اینگونه توصیف می‌کنند: ما قادریم جابجایی اجسامی که به فاصله یک متر از دوربین قرار گرفته‌اند را با دقت سانتی‌متری دنبال کنیم و به عبارت دیگر می‌توانیم اجسامی که در فاصله 3 فوت از دوربین قرار گرفته‌اند را با خطایی در حدود نیم اینچ شناسایی کنیم.

روزی این فناوری در پیشگیری از تصادفات رانندگی استفاده خواهد شد و یا ممکن است در جاسوسی و همچنین نظارت بر اجرای قوانین کمک کند.

منبع

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا