ایران نحوه درآمدزایی از فناوری را به افغانها آموزش می دهد

 سورنا ستاری در دیدار با وزیر تحصیلات عالی افغانستان اظهار کرد: ایران و افغانستان دو کشور هم جنس هستند و به دلیل قرابت این دو کشور با یکدیگر و نزدیک بودن فرهنگ آنها باید روابط نزدیک‌تری با یکدیگر داشته باشند.

ایجاد خط اعتباری تجهیز آزمایشگاه ها در افغانستان

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری با اشاره به ضرورت ایجاد خط اعتباری برای استفاده کشور افغانستان از پیشرفت فناوری ایران، بیان کرد: ایران در حوزه های علمی و تحقیقاتی مانند حوزه تجهیزات آزمایشگاهی که به توانمندی رسیده است، می تواند یک خط اعتباری و تخفیفی ایجاد کند تا کشور افغانستان بتواند از فناوری های به روز و با کیفیت بالا، بهره ببرد.

ستاری افزود: به طور مثال در حال حاضر ایران در حوزه تجهیزات آزمایشگاهی به پیشرفت های قابل توجهی رسیده است که این محصولات را می تواند با قیمت پایین و کیفیت بالا در اختیار دیگر کشورها قرار دهد. از این رو به مسئولان و فناوران افغانستان هم پیشنهاد می دهیم از این دستاوردها استفاده کنند.

وی با اشاره به پیشرفت ایران در حوزه نانو، گفت: ایران پیشرفت های بسیار زیادی در حوزه نانوتکنولوژی دارد که نمونه بارز آن در پارک فناوری پردیس شکل گرفته است و دستاوردهای فعالان این حوزه از سطح دانش آموزی تا پس از دانشگاه قابل مشاهده است.

پیشنهاد تاسیس پارک فناوری در کابل

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری با ارائه پیشنهادی در خصوص تاسیس یک پارک فناوری در کابل، بیان کرد: در صورت موافقت طرف افغانستانی، جمهوری اسلامی ایران می تواند به این کشور در زمینه ایجاد یک پارک فناوری در کابل کمک کند و نحوه درآمدزایی از فناوری را به اساتید افغانستانی آموزش دهد.

وی تبادل اساتید و دانشجویان را یکی از بارزترین نمونه های همکاری علمی بین کشورها دانست و گفت: ایران و افغانستان می توانند در زمینه تبادل دانشجو و استاد با یکدیگر همکاری داشته باشند چراکه زیرساخت ارتباطات آکادمیک بین کشورها، این تبادلات محسوب می شود.

کمک به گسترش ارتباطات دو کشور با تبادل فناوری 

بهزاد سلطانی، نایب رئیس هیات امنای صندوق نوآوری و شکوفایی در ادامه این نشست، مهم ترین اتفاق در حوزه اقتصادی کشور را تغییر جهت اقتصاد از سمت اقتصاد نفتی به سمت اقتصاد دانش بنیان دانست و گفت: این تغییر جهت، باعث شکوفایی استعدادهای کشورمان شده و شرکت های دانش بنیان زیادی در این زمینه شکل گرفته اند. البته تولید ناخالص داخلی این شرکت ها زیاد نیست اما قطعا جهش بزرگی خواهد داشت.

وی تصریح کرد: به هیات افغانی حاضر در ایران پیشنهاد می کنیم که حتما از دستاوردها و شرکت های موجود در پارک فناوری پردیس بازدید داشته باشند تا ببینند که ایران چگونه توانسته است از فناوری درآمدزایی و به سمت توسعه علم و فناوری حرکت کند.

به گزارش مهر، از سوی دیگر، نصرت الله ضرغام، رئیس هیات امنای صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور در این نشست گفت: انتقال تجربیات ایران در حوزه پیشرفت و توسعه فناوری و علم به افغانستان، یکی از مهم ترین مولفه هایی است که می تواند به نزدیکی و گسترش همکاری ها و ارتباطات بین هر دو کشور کمک کند.

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا