تحریم ها مانعی در برابر تلاش ایران برای کاهش آلاینده های کربنی هستند

 مجید شفیع پور، رئیس هیات ایرانی اعزامی به بن در مصاحبه با بلومبرگ همچنین گفت که ایران قصد دارد تا اواسط ماه نوامبر (اواخر آبان ماه) طرح خود را در باره اقدامات مورد نظر در راستای محدودسازی گازهای گلخانه ای، ارائه دهد. 
وی ادامه داد: به واقع ما باید دو نوع برنامه داشته باشیم؛ یکی از این برنامه ها باید براساس فناوری های موجود که در اختیار داریم، سرمایه گذاری ها و منابع مالی فعلی و همچنین ظرفیت کشور تحت شرایط تحریم های ناعادلانه تدوین شود. روی دیگر این سکه که ما امیدوارانه در انتظار آن هستیم، این است که به محض برداشتن تحریم ها امکان افزایش سه تا چهار برابری تلاش ما فراهم می شود. 
اهمیت رفع تحریم های ضد ایرانی در زمینه مقابله با تغییرات آب و هوا از این جهت است که با توجه به گرمایش زمین و ضرورت کاهش گازهای گلخانه ای، جمهوری اسلامی تا کنون به طور داوطلبانه برای همکاری در قالب بخشی از یک توافق جدید برای مقابله با گرم شدن کره زمین، اعلام آمادگی کرده و تلاش هایی را در این زمینه انجام داده است. 
نمایندگان بیش از 190 کشور جهان در بن گرد آمده اند تا توافق نامه ای را آماده کنند که انتظار می رود در ماه دسامبر در شهر پاریس توسط روسای این کشورها به امضا برسد.
بلومبرگ افزود: ایران قصد دارد تعهدات خود را در رابطه با کاهش گازهای گلخانه ای در نیمه دوم نوامبر رسما به سازمان ملل متحد تقدیم کند. 
شفیع پور در این رابطه به بلومبرگ گفت: «هدف ما در سازمان محیط زیست این است که پیش از سفر رییس جمهوری به فرانسه این سند را تدوین و نهایی کنیم.» 
وی گفت ایران از نظر منابع نفتی در مقام چهارم جهان قرار دارد و برای کاهش گازهای گلخانه ای، باید یک «تحول بنیادین» در بخش انرژی ایجاد کند. برنامه ایران در مرحله اول تمرکز بر بهره وری انرژی و در مرحله بعد گسترش استفاده از انواع سوخت های فسیلی با خروجی کربن کمتر، از جمله گاز طبیعی و در مرحله پایانی جایگزین کردن سوخت های فسیلی با منابع انرژی تجدیدپذیر است. 
قرار است سند تعهدنامه ایران، نیازهای فنی و مالی کشور را در راستای کاهش آلودگی و همچنین تدابیر ملی که قرار است برای مقابله با تغییرات آب و هوا اتخاذ شود، با جزئیات کامل بیان نماید. 
به گزارش ایرنا از بلومبرگ، لازم است کلیه کشورها تا ابتدای ماه اکتبر، تعهدنامه خود را تقدیم کنند. تا روز سه شنبه، 154 کشور که 86 درصد از گازهای گلخانه ای جهان را تولید می کنند، برنامه های خود را برای کاهش آلودگی به سازمان ملل تقدیم کردند. 

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا