رابطه فرهنگ و اقتصاد دوسویه است

به گزارش سیناپرس اصفهان، مهدی شاه نوروزی دکتری مدیریت و برنامه ریزی فرهنگی در گفت و گو با خبرنگار این خبرگزاری اظهار داشت: اساساً ارتباطی بین ارکان جامعه وجود دارد که شامل سیاست، اقتصاد، فرهنگ، و… می شود، این رابطه و تأثیرگذاری هر یک بر دیگری مستلزم بررسی توسط نهادهای حاکمیتی است.

وی با بیان اینکه رابطه عمیقی بین اقتصاد و فرهنگ وجود دارد، ادامه داد: به طور کلی می توان گفت زیرساخت هر اندیشه اقتصادی، یک باور، اعتقاد و به تعبیر کلی یک فرهنگ است.

این مدرس دانشگاه تأکید کرد: هر مبادله اقتصادی یک زیرساخت فرهنگی دارد و از سوی دیگر توسعه مسائل فرهنگی و اجتماعی باید مدنظر باشد و منابع ملی و اقتصادی مورد بررسی قرار گیرد. در این بین راه رونق و توسعه مسائل فرهنگی بدون توجه به ارکان اقتصادی امکان پذیر نیست، البته یک رابطه دو سویه بین اقتصاد و فرهنگ وجود دارد.

شاه نوروزی با بیان اینکه فرهنگ، نقش بی بدیلی در تولید ثروت و کارآفرینی دارد، گفت: در این مسیر می توان به ثروت پایدار و ارزش افزوده ملی و ارتقاء درآمد ناخالص ملی نیز دست یافت چرا که ظرفیت فرهنگی کشور می تواند هم نرخ بیکاری را کاهش دهد و هم می تواند به رونق و جهش تولید و اقتصاد منجر شود.

وی اضافه کرد: متأسفانه غافل شدن مسؤولان از این سرمایه های بی بدیل و نبود سرمایه گذاری مناسب در حوزه های فرهنگی باعث شده است که این فرصت ها همچون ابر بهاری در گذرند و از آنها بی بهره مانده باشیم.

این دکترای مدیریت و برنامه ریزی فرهنگی اذعان داشت: دنیای امروز بخش اعظمی از درآمد خود را از فروش تولیدات و فرآورده های مرتبط با حوزه فرهنگ به دست آورده است. سینما، فیلم، موسیقی، موزه، بازی های رایانه ای، کتاب، خبرگزاری ها و…. به خوبی در جهان امروز به کار گرفته شده اند تا اقتصاد فرهنگی کشورها را رقم بزنند.

شاه نوروزی با اشاره به مشکلات فرا روی کشور ما عنوان کرد: گرانی، تورم و کرونا باعث شد مردم بیش از پیش دغدغه تأمین معیشت خود را پیدا کنند و به همین دلیل طبیعی است کالاهای فرهنگی از سبد مصرفی خانوار حذف شود.

وی افزود: در این شرایط آسیب های هنگفتی به فرهنگ وارد شده است به گونه ای که حوزه های اقتصادی مرتبط با این موضوع دچار ضرر و زیان های هنگفتی شدند، به طور مثال تعطیلات سینماها هزینه های گزافی را به این صنف وارد کرد.

این مدرس دانشگاه تصریح کرد: با وجو مشکلات پیش رو برخی از کشورها با فروش محصولات فرهنگی و گردشگری توانستند کمک شایانی به اقتصاد کشور خود داشته باشند که باید از آنها الگو گرفت.

وی خاطرنشان کرد: تثبیت شرایط اقتصادی، شناسایی ظرفیت های فرهنگی در کنار سایر ظرفیت ها به عنوان یک حوزه مولد ثروت، شناساندن فرهنگ به عنوان یک عنصر تعیین کننده و تبیین آثار فرهنگی بر حوزه های فرهنگی، از جمله راهکارهای مهم برای برون رفت از چالش های موجود است.

گزارش: امیر امین الرعایا
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا