عوارض مخرب تاتو زدن را بشناسید

دکتر هومان حسینی پزشک پوست، مو و زیبایی در گفت و گو با خبرنگار سیناپرس اصفهان اظهار داشت: تاتو زدن عوارض زیادی دارد، عوارضی که بر جسم و روح انسان تأثیرگذار و در مواردی این عوارض دائمی است و حتی امکان دارد جان شخص را به خطر اندازد.

حسینی گفت: واکنش های آلرژیک را می توان به عنوان شایع ترین عارضه تاتو نام برد، که به واسطه حساسیت به نوع جوهر و یا سوزن های مخصوص تاتو پیش می آید، واکنش های آلرژیک خود را به صورت سوزش و خارش نشان می دهد و حتی امکان دارد این سوزش و خارش تا چند سال ادامه داشته باشد، این حساسیت ها در جوهرهای قرمز، زرد و سبز بیشتر وجود دارد و با تابش نور خورشید نیز تشدید می شود.

وی در ادامه افزود: عفونت های سطحی پوست یکی دیگر از عارضه های تاتو است که این عارضه به واسطه استریل نبودن سوزن های تاتو یا سطح پوست، هنگام زدن تاتو به وجود می آید، البته امکان دارد استریل نبودن وسایل مشکل بزرگتری برای افراد ایجاد کند که به صورت عفونت های منتقل شونده نمایان شود، عفونت های منتقل شونده همان هپاتیت یا ایدز است.

این پزشک اضافه کرد: ایجاد زخم های ناخوشایند و به وجود آمدن گوشت اضافه یا اسکار در قسمتی از بدن که تاتو زده شده است را می توان به عنوان یکی از عارضه های دیگر این اقدام نام برد، این زخم ها ظاهر بدی دارد و امکان دارد با لیزر هم برطرف نشود.

حسینی اشاره کرد: مشکل در تصویربرداری پزشکی یکی دیگر از مهم ترین عوارض تاتو است، زیرا تصویربرداری پزشکی، ام آر آی و سیتی اسکن برای تشخیص بیماری استفاده می شود، اما در افرادی که تاتو دارند امکان ایجاد خطا در نتیجه گیری پزشک وجود دارد که در نهایت روند درمان بیماری آن شخص را دچار مشکل می کند. 

وی تصریح کرد: ممنوعیت در اهدای خون برای افرادی که تاتو دارند نیز از عوارض تاتو است که می تواند یک ماه تا یک سال باشد، لازم به ذکر است به علت بروز عفونت های منتقل شونده این ممنوعیت تنها مربوط به ایران نیست و در بعضی از کشورها شخص به صورت دائمی از اهدای خون محروم می شود.

این پزشک پوست افزود: سرطان پوست عارضه شایعی برای انجام تاتو نیست اما به واسطه وجود سموم جوهرهای غیر استاندارد بسیار خطرناک است، اکثر جوهرهایی که این مشکلات را ایجاد می کنند از نوع ارزان و بی کیفیت است که باعث تحریک و بردن پوست به سمت واکنش های نئوپلاستیک می شود در نتیجه سرطان پوست بروز می کند.

حسینی در رابطه با جوهر های طبیعی اشاره کرد: گفته می شود جوهرهایی وجود دارد که از مواد طبیعی مانند پوست گردو گرفته می شود اما این موضوع ادعایی بیش نیست و در واقع کسی از جوهرهای طبیعی برای تاتو استفاده نمی کند زیرا تهیه جوهرهای طبیعی بسیار سخت و زمان بر است و برای تاتو کارها به صرفه نیست.

از طرف دیگر جوهرهای دست ساز که از ترکیب رنگ های مختلف ساخته می شود غیر استاندارد و لیزر و پاک کردن آن بسیار سخت و حتی در مواردی غیر قابل انجام است، گاهی اوقات یک الی دو رنگ پاک می شود اما جوهر هایی مثل رنگ قرمز باقی می ماند.

این پزشک زیبایی افزود: یکی از عوارض شایع تاتو، درد و درگیر شدن سیستم عصبی در نزدیکی غدد لنفاوی است که به واسطه التهاب ایجاد شده از تاتو و فشار بر روی غدد لنفاوی به وجود می آید، برای جلوگیری از این عارضه بهتر است از تاتو زدن در نزدیکی غدد لنفاوی خودداری کرد زیرا دیده شده است این فشارهای عصبی و دردهای ایجاد شده از آن، به صورت دائمی ادامه پیدا می کند و از بین نمی رود.

وی در ادامه گفت: از دیگرعوارض تاتو آسیب های روحی و روانی است که در دراز مدت به وجود می آید و باعث می شود حتی فرد از جامعه ترد شود که به شرایط فرهنگی هر کشور بستگی دارد، شخصی که تاتو زده است امکان دارد بعد از گذشت مدتی از تاتو خود خسته شود و بخواهد آن را پاک کند، ولی نباید فراموش کرد تاتوی که نهایت چند ساعت برای زدن آن زمان صرف شده است، سه ماه الی یک سال و نیم زمان لازم دارد تا بتوان آن را پاک کرد و متأسفانه امکان دارد به صورت کامل از بین نرود. 

حسینی در پایان اشاره کرد: با وجود عوارض زیاد تاتو و مشکلات ناشی از آن باید بدانید که هیچ یک از مراکز تاتو مجوز ندارند و مورد تأیید هیچ سازمان و ارگانی نیستند لذا توصیه می شود به منظور حفظ سلامت خود و دوری از عوارض تاتو از این کار اجتناب کنند.

 

گزارش: مولود عبداللهی پور

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا