چگونه زندگی اجتماعی بر میکروبیوم روده تأثیر می گذارد؟

به گزارش سیناپرس، روده نه تنها با تجزیه مواد غذایی به اجزای مغذی، ذهن و بدن را حفظ می‌ کند، بلکه با اجبار کردن باکتری‌ های ساکن روده که گفته می ‌شود حدود صد تریلیون هستند، در قالب اندام ‌های کمکی عمل کرده و فرآیندهای متابولیکی خود را برای تأثیرگذاری بر عملکرد ما به کار می ‌گیرد.

نتایج مطالعات نشان داده است که میکروب ها موادی تولید می کنند که دیواره روده را حفظ کرده و از نشت سموم و باکتری ها جلوگیری می کند. نشت این باکتری ها باعث ایجاد التهاب شده و تصور می شود که علت بیماری هایی از سندرم روده تحریک پذیر تا اختلالات نورودژنراتیو را دربر می گیرند و مستقیماً با مغز در ارتباط هستند.

به گفته محققان، این جزییات فقط مراحل اولیه درک میزان نقش روده در سلامتی است. برای مثال، شواهدی وجود دارد که برخی از مواد مانند اسیدهای چرب با زنجیره کوتاه توسط گروه‌ های خاصی از باکتری ‌ها تولید شده و کارایی ایمونوتراپی سرطان را افزایش می ‌دهند. رژیم غذایی که فراوانی این گونه باکتری را ترویج می کند عمدتاً گیاهی بوده و ممکن است در آینده به بخشی استاندارد مراقبت از سرطان تبدیل شود. 

محققانی که تعداد زیادی از افراد با اجداد قابل ردیابی را در جمعیت‌های مختلف مطالعه می ‌کنند به یک خیره کننده نتیجه رسیده‌ اند که رژیم غذایی و میراث ژنتیکی بر میکروبیوم تأثیر می ‌گذارند، اما روابط اجتماعی به ‌ویژه زندگی زناشویی بیشتر آن را شکل می ‌دهد.

پژوهش های میکروبیوم در هلند که میکروب های روده را در ۸۲۰۸ فرد متعلق به سه نسل مطالعه می کرد، دریافت که وراثت پذیری میکروب های روده حداکثر ۱.۹ درصد است. تیم تحقیقاتی دریافت که شباهت بسیار بیشتری را در میان میکروبیوم ‌های افراد غیرمرتبط ژنتیکی که در یک خانواده زندگی می کنند، نسبت به بستگانی که با هم زندگی نمی کنند، از جمله دوقلوهای همسان که وضعیت زندگی آنها در بزرگسالی متفاوت است، وجود دارد.

به گفته دانشمندان، تنها بخش کوچکی از ارگانیسم‌ ها وراثت ‌پذیری بالایی دارند، از جمله بیفیدوباکتریوم لانگوم که یک میکروب چند عملکردی در اوایل دوران نوزادی بوده و برای هضم قندهای موجود در شیر مادر و تقویت ایمنی، در مجرای روده زندگی می‌ کند. چند سال اول زندگی برای رشد میکروبیوم بسیار مهم است و محیط زندگی کودکی بیشترین ارتباط را با میکروبیوم در بزرگسالی دارد.

رشد در یک محیط روستایی باعث افزایش باکتری‌ های مختلف از جمله گونه‌ های بیفیدوباکتریوم که مرتبط با سلامت عمومی و کاهش باکتری های بیماری ‌زا هستند، می ‌شود. بزرگ شدن با حیوانات خانگی نیز تأثیر مثبتی بر میکروبیوم دارد، در حالی که قرار گرفتن زودهنگام در معرض آلودگی هوا اثرات منفی دائمی دارد.

علیرغم تنوع زیاد فردی در ترکیب میکروبیوم، بزرگسالانی که نزدیک به هم زندگی می کنند، میکروب های مشابهی در درون خود دارند. محققان هلندی دریافتند که نزدیک به ۵۰ درصد انواع میکروبی به طور قابل توجهی تحت تأثیر زندگی مشترک قرار می گیرند. به طور کلی، میکروبیوم‌ های همه افرادی که با هم زندگی می کنند از جمله والدین، فرزندان و خواهر و برادر بیشتر از میکروبیوم‌ های شرکت ‌کنندگانی بود که جدا از هم زندگی می‌ کردند.

محققان همچنین می گویند: اما زوج های متاهلی که گزارش می دهند رابطه نزدیک و محبت آمیزی دارند بیشترین شباهت را دارند. البته برخی از شباهت های میکروبیوم از رژیم غذایی مشترک و قرار گرفتن در معرض محیط مشترک ناشی می شود. اما شواهد حاکی از تاثیر متقابل از طریق تعاملات انسانی بوده و این امر بر اعمال صمیمیت تأثیر می گذارد. نه تنها میکروبیوم های همسران مشترک هستند شبیه به یکدیگر بوده و به طور مشابه متنوع تر هستند. 

به گزارش سیناپرس، زندگی مشترک فقط یک موضوع غنی سازی اجتماعی نیست بلکه دارای غنی سازی بیولوژیکی نیز است. زندگی مشترک هجوم گونه ‌های میکروبی جدید را به میکروبیوم کم‌ تنوع آن‌ هایی که قبلاً تنها زندگی می‌ کردند، تشدید می کند. دانشمندان دهه ‌هاست که می ‌دانند روابط اجتماعی، به ‌ویژه ازدواج، به شدت بر سلامت تأثیر می ‌گذارد.

در واقع، انزوای اجتماعی حداقل به اندازه سیگار کشیدن سلامتی را به خطر می اندازد و افزایش قابل توجهی در مرگ و میر ناشی از همه علل ایجاد می کند. دهه ‌ها تحقیقی که فواید ازدواج را بر رفاه نشان می ‌دهد، ثابت می کند که علاوه بر تأثیر مثبت عوامل روانی-اجتماعی، میکروبیوم روده ممکن است روابط انسانی و سلامت را تحت تاثیر قرار دهد.
شرح کامل این مطالعه در مجله تخصصیNature  منتشر شده است. 

مترجم: مهنوش فلاحی پناه
 

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا