گزارش تصویری و تحلیل فنی مسجد مصلی عتیق یزد

این مسجد در بلوار امامزاده جعفر ، در محله مصلی عتیق یا گودال مصلی و اندکی بالا تر از حسینیه مصلی عتیق شهر یزد  واقع شده است . حسینیه  این مجموعه نیز  در نزدیکی مسجد  واقع شده  است  و احتمالا  در یک دوره ساخته شده  باشد که متاسفانه در آن پلمپ شده و مسدود است و ما نتوانستیم وارد آن شویم .  سردر ورودی این بنا  دارای ایوانی است که در زیر آن تزئینات کاشی و آجر با نقوش هندسی  و یک شمسه ناقص در نوک طاق  به چشم می خورد .  در ورودی مسجد یک در چوبی خراطی شده با نقوش اسلیمی و هندسی است .  سبک کلی مسجد در حال حاضر یک ایوانی است .

این مسجد از دو قسمت شبستان تابستانی با پوشش گنبد آجری و شبستان زمستانی تشکیل شده است . گنبد آن آجری بوده و  بادگیری به آن متصل است که باد را به محراب هدایت  می کند که متاسفانه در حال حاضر قفسه بادگیر ، تخریب شده است . گنبد کاشی کاری شده بنا ، ظریف و خوش طرح و کوچک است .  کاشی های حاشیه گنبد ، معرق بوده و قسمت بالای گنبد با نقوش هندسی  کاشی کاری ، و سطح  داخلی گنبد با رنگ تزئین شده است .

در ساقه گنبد چهار پنجره مشبک با تزئینات کاشی فیروزه ای وجود دارد و به نظر می رسد گنبد مسجد از نوع دو پوسته باشد .  آب نمایی نیز در وسط صحن و یک پایاب در گوشه ای از آن به چشم می خورد .

 کاشی های شش ضلعی فیروزه ای با حاشیه های آبی و سفید مغول ـ تیموری در شبستان زمستانی به کار رفته است .  در چهار جهت کمرگنبد ، چهار پنجره مشبک از کاشی به چشم می خورد ، محراب مسجد ساده است و در قسمت ازاره آن از کاشی های فیروزه ای و لاجوردی شش ضلعی استفاده شده است .

تمام  دیوار های ضلع شرقی مسجد ، روکش آجر شده است  که مربوط به دوره معاصر هستند . درهای شبستان زمستانی نیز با درهای فلزی تعویض شده است و در حال حاضر ، به  فاصله یک متر از سطح زمین شبستان تابستانی با سنگ روکش شده است . 

مسجد دارای دو طبقه است  و به جای نرده در رواق ها از سازه دیوار و کاشی استفاده شده است .  در رواق ها لچکی های آجری به صورت گره های آجری دیده می شود .  در حال حاضر قسمتی به این مسجد اضافه شده که قسمت شمالی آن وجود دارد  .  در قسمت زیر زمین در صحن حیاط مسجد ، وضو خانه واقع شده است .

احمد کاتب در کتاب  تاریخ جدید یزد مقالت هفتم و صفحه 117 در رابطه با این مجموعه می نویسد :

« بانی این مسجد ، امیر رکن الدین محمد قاضی بوده و مسجدی به غایت مروح است ، و مناره بر گوشه مسجد نهاده است و طنبی فوقانی و غرفه متصل آن را امیر معین الدین اشرف ساخته و آب نرسو آباد در آن جاری کرده و امیر  شمس الدین محمد خضر شاه ، بسیار عمارت بیفزوده و علی شاه فراش ، تخت موذنان در پیش گنبد از آجر بساخت و خواجه مرحوم   شرف الدین ، فرش های زیلو ببافت و در  سنة    ستین    و     ثمانمائه  ( 860 هجری قمری ) به واسطه سیل ، گنبد مسجد خراب شد و جماعتخانه منهدم گردید و اکنون خراب است و بنای این مسجد ، در سنة خمس و عشرین و سبعمائه ( 725 هجری قمری ) …. به سعی امیر رکن الدین محمد قاضی تمام شد .»

مسجد مصلی عتیق مانند سایر ابنیه دوره مغول از اسلوب و طرح معماری قرون هفتم و هشتم هجری قمری  پیروی می کند و از سویی مانند سایر بناهایی که در کویر و حاشیه آن ساخته می شوند  دارای ویژگی های خاص  بناهای این منطقه جغرافیایی است .

این مسجد به شماره 2294 و در تاریخ 9/1/1378 به ثبت رسیده  است .

گزارش تصویری و تحلیل فنی : احسان محمدحسینی – فاطمه کردی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا