آغاز آزمایش ناوگان کامیون‌های خودران دایملر

خودروهای بدون راننده یا به‌اصطلاح خودران، در هر ابعاد و شکل‌هایی عرضه می‌شوند و آخرین نمونه از آن‌ها نیز کامیون‌های خودران است که به‌تازگی راه خود را به جاده‌ها بازکرده‌اند. بااین‌وجود برنامه کامیون‌های خودران به‌مراتب با خودروهای خودران دیگر متفاوت به نظر می‌رسد. طرح اصلی پشت کامیون‌های خودران به‌این‌ترتیب است که این وسایل نقلیه می‌توانند با یکدیگر ارتباط برقرار کرده و به کمک این ساختار به‌صورت گروهی در جاده حرکت کنند.

این حرکت گروهی به نجوی انجام می‌شود که فاصله خودروها در چیدمان آن‌ها به‌قدری دقیق خواهد بود که عملا چنین کاری از رانندگان حرفه‌ای نیز برنمی‌آید. شرکت دایملر به‌عنوان میزبان نخستین ساختار رسمی ازاین‌دست توانسته است تا به‌تازگی نخستین کامیون‌های خودران خود را در جاده‌های ایالات‌متحده آمریکا آزمایش کند. به‌این‌ترتیب ساختار فناوری ناوگان حمل‌ونقل فشرده خودران دایملر در وضعیت آزمون‌های میدانی به سر می‌برد.

ساختار ویژه‌این ناوگان‌های حمل‌ونقل، مزایای خاص خود را در پی دارد. نخستین مزیت این ساختار این است که میزان خطر تصادف به‌طور چشمگیری کاهش خواهد یافت. مزایا بعدی نیز شامل کاهش مصرف سوخت و به طبع آن کاهش چشمگیر آلایندگی گازهای دی‌اکسید کربن است. دایملر می‌گوید که این ساختار جدید می‌تواند ازنظر مصرف سوخت تا 10 درصد صرفه‌جویی را برای شرکت‌ها به ارمغان بیاورد. علت این کاهش مصرف سوخت نیز کاهش فشار هوا به‌واسطه خودروی پیشروی ناوگان حمل‌ونقل است که حرکت را برای سایر کامیون‌ها آسان‌تر می‌سازد.

البته دایملر از مدت‌ها پیش به دنبال ایجاد ساختار استقرار ناوگان در مسیرهای جاده‌ای بوده است. این شرکت سال پیش در رقابت‌های اروپایی ویژه‌ای که در این زمینه برگزارشده بود، بانام‌های بزرگی مانند اسکانیا و ولوو رقابت کرده بود. در طی این رقابت‌ها برای نخستین بار ناوگان‌هایی با استقرار و شکل‌گیری خاص گروهی در سراسر کشور آمریکا به حرکت درآمدند و در ادامه نیز اقدامی مشابه در خاک آلمان و هلند صورت پذیرفت.

نخستین آزمایش‌ها شامل آزمایش یک گروه متشکل از دو کامیون در جاده‌های اورگان و نوادا بوده است و آزمایش‌هایی با ناوگانی بزرگ‌تر نیز به سال 2018 موکول شده است. راجر نیلسن به‌عنوان مدیر ارشد اجرایی و رییس بخش کامیون‌های دایملر در شمال آمریکا دراین‌باره می‌گوید: «ما شاهد پیشرفت توجه مشتریان نسبت به ساختار استقرار ناوگان هستیم. این فناوری برای بهره‌وری و امنیت بیشتر طراحی‌شده است. فناوری استقرار ناوگان قرار نیست تا جای رانندگان را بگیرد و برای این طراحی‌شده است که به رانندگان کمک کند. وقتی‌که جهان آماده پذیرش استقرار ناوگان باشد، ما راهکارهای اثبات‌شده‌ای را در اختیار آن‌ها قرار خواهیم داد. در حال حاضر ما ساختارهای ناوگانی حمل‌ونقل را هرروزه در جاده‌ها مشاهده می‌کنیم. به‌شخصه یکی از این خودروهای خودران شرکتمان را رانده‌ام و تجربه‌ام در این زمینه بسیار عالی بود.»

ترجمه: آناهیتا عیوض خانی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا