ابداع یک پادری با قابلیت پیش بینی زخم پا

به گزارش سیناپرس به نقل ازایرنا، این پادری تنها در عرض 20 ثانیه می تواند احتمال بروز زخم های خطرناک را در پای بیمار چند هفته قبل از بروز علائم آنها تشخیص دهد.

حسگرهای حرارتی تعبیه شده در این وسیله با تشخیص 'نقاط داغ' در کف پا، احتمال بروز زخمی را که در عرض چند روز یا چند هفته ممکن است بروز کند، نشان می دهند.
این نقاط داغ که قابل رویت نیستند بر اثر التهاب زیر پوستی ایجاد می شوند و زمانی بروز می کنند که جریان خون کاهش می یابد و پوست فاقد اکسیژن حیاتی مورد نیاز خود می شود- این وضعیت خطر بروز زخم هایی را که ترمیم نمی یابند، افزایش می دهد.
برای استفاده از این پادری، بیمار باید روزی 20 ثانیه در خانه روی آن بایستد. درصورتی که تغییری در دمای پوست پا تشخیص داده نشود، چراغ سبز پادری روشن می شود و سپس داده حرارتی به صورت خودکار از طریق یک ارتباط بی سیم به پزشک بیمار منتقل می شود.
اما اگر این پادری افزایش قابل ملاحظه ای را حتی در یک نقطه کوچک حس کند، چراغ قرمز آن روشن می شود و در عرض چند دقیقه پزشک بیمار با خبر می شود تا با بیمار تماس بگیرد و توصیه های لازم را به او بگوید.
این دستگاه می تواند به میلیون ها فرد مبتلا به دیابت که در معرض خطر قطعی پا قرار دارند کمک کند و یا برای افراد مبتلا به بیماری شریان محیطی که بر اثر آن شریان های نواحی پایینی پا به دلیل رسوبات چرب نازک شده اند، مفید باشد.
محققان دانشگاه آریزونا در مطالعه ای برای بررسی این دستگاه 129 بیمار را برای مدت 34 هفته مورد پیگیری قرار دادند. آنها متوجه شدند که این پادری 97 درصد از زخم های پا را دستکم پنج هفته قبل از بروز علائم ان تشخیص داد.
درصورتی که تحقیقات آتی نیز همین نتایج را تایید کنند، این دستگاه در عرض دو تا سه سال آینده به طور گسترده ای در دسترس قرار می گیرد.
نتایج این مطالعه در مجله Diabetes Care منتشر شده است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا