عروسک های هوشمند جاسوس را نابود کنید!

طی چند ماه اخیر شکایات متعددی از عروسک هوشمند My Friend Cayla در اروپا و آمریکا ثبت شده است و به تازگی، دیده بان دولتی آلمان نیز فناوری های به کار رفته در این عروسک را نقض آشکار قانون مخابراتی این کشور عنوان کرده است.

یک میکروفون مخفی در کنار سایر فناوری ها، این عروسک را در دسته "دستگاه های انتقال پنهان" جای می دهد و طبق قانون، فروش یا در اختیار داشتن این گروه دستگاه ها در آلمان ممنوع است.

آژانس شبکه فدرال آلمان به والدین توصیه می کند که هرچه سریعتر این عروسک ها را نابود کنند، چرا که این اسباب بازی از پتانسیل هک شدن و جاسوسی و سرقت اطلاعات شخصی افراد برخوردار است.

اسباب بازی یا جاسوس

براساس گزارش مرکز دموکراسی دیجیتال (CDD)، برخی از اسباب بازی های هوشمند که قادر به تعامل و برقراری ارتباط با کودکان هستند، حفره های امنیتی متعددی دارند که آنها را مستعد هک شدن می کند. عروسک کایلا (Cayla) و ربات هوشمند i-QUE دو نمونه از این اسباب بازی های هوشمند محسوب می شوند.

 

هر دو اسباب بازی از فناوری تشخیص صدا، ارتباط اینترنت، فناوری بلوتوث برای تعامل و پاسخگویی به سوالات کودک برخوردار هستند؛ تمامی این فناوری ها برای کودک ناایمن بوده و حریم خصوصی کودک را به مخاطره می اندازد.

مرکز دموکراسی دیجیتال به این دلیل، شکایتی را در کمیسیون تجارت فدرال تنظیم کرده است. شکایت مشابهی نیز توسط شورای مصرف کننده نروژ بر علیه این اسباب بازی های تنظیم شده است. شکایت CDD تحت عنوان "اسباب بازی های جاسوس" به این نکته اشاره می کند که اسباب بازی های هوشمند قادر به "ضبط و جمع آوری مکالمات خصوصی کودکان بدون وجود هیچگونه محدودیت در جمع آوری، استفاده یا افشای اطلاعات شخصی" هستند.

وجود فناوری بلوتوث در عروسک کایلا برای پاسخ دادن به سوالات کودک، اصلی ترین تهدید برای هک شدن دستگاه محسوب می شود. این عروسک همچنین از قابلیت اتصال به تلفن همراه و استفاده از برنامه نرم افزاری مخصوص برخوردار است. کارشناسان امنیتی هشدار می دهند که اتصال تلفن همراه به عروسک از طریق ارتباط بلوتوثی ناامن و برقراری تماس از تلفن دیگر، جمع آوری تمامی مکالمات را امکانپذیر می کند.

 

مترجم: معصومه سوهانی

منبع: BBC

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا