پارازیت سرطان‌زا است یا نه؟

دو روز قبل معاون وزیر بهداشت رضا ملک زاده در حاشیه رونمایی از سامانه و بانک اطلاعاتی جامع سرطان در شیراز گفت؛ «علاوه بر اینکه امواج و پارازیت ها ممکن است باعث ایجاد سرطان شود،می تواند عوارض دیگری هم برای سلامتی داشته باشد و می تواند در شیوع بیشتر سرطان در کشور ما هم تاثیر گذار باشد». این خبر به سرعت در خبرگزاری‌های کشور بازتاب یافت و در شبکه‌های مجازی هم گسترش زیادی داشت. این اعلام یکی از معدود موارد اعلام رسمی سرطان‌زا بودن پارازیت‌ها از سوی مقامات رسمی کشور بود. حالا وزیر بهداشت در واکنش به گفته‌های معاونش او را به کلی‌گویی و حرف زدن بدون مدرک تهدید کرده است، در حالی که ملک‌زاده در سخنانش گفته بود؛ مطالعات اولیه نشان دهنده این موضوع است. حالا باید دید معاون وزیر در واکنش به این سخنان وزیر از این مطالعات اولیه رونمایی می‌کند، یا این‌که حق با وزیر است و مطالعه‌ای در کار نیست. در این صورت باید از خود آقای وزیر سوال کرد که آیا ایشان نباید به عنوان متولی وزارت‌خانه مسئول سلامتی مردم در این چهار سال مطالعه‌ای گسترده برای مشخص شدن این موضوع ترتیب می‌داد؟

به گزارش سیناپرس و به نقل از خبرگزاری مهر؛ دکتر حسن قاضی‌زاده هاشمی در خصوص تأثیر امواج و پارازیت‌ها بر ابتلا به سرطان، اظهار داشت: «من دیشب این خبر را دیدم و برای دکتر سیاری معاون بهداشت وزارتخانه و دکتر ملک‌زاده معاون تحقیقات و فناوری این مطلب را نوشتم که سه سال است از شما درخواست داریم اگر مدرکی مبنی بر اینکه پارازیت‌ها مضر است، دارید ارائه دهید». وزیر بهداشت با بیان اینکه مقام معظم رهبری، هیأت دولت و مجلس به این موضوع حساس هستند، ادامه داد: «ما از این آقایان خواسته‌ایم که اگر مدرکی در این زمینه دارند ارائه دهند چرا که مطمئنم که اثرگذار خواهد بود و اگر ندارند، کلی‌گویی نکنند؛ باید با مدرک صحبت کنیم».وی گفت: «سال اولی که شروع به کار کردیم از این آقایان و البته گروه‌های دیگری خواستیم که پارازیت‌ها و امواج را در نقاط مختلف کشور و بخصوص در تهران بررسی کنند. در این خصوص دستگاه‌هایی مانند سازمان انرژی اتمی و وزارت ارتباطات نیز به طور مستقیم مسئول هستند. آنچه که به ما گزارش کردند با صحبت‌هایی که امروز مطرح می‌کنند، مغایرت دارد».  قاضی‌زاده هاشمی با تأکید بر اینکه چنانچه به ما مدرک علمی ارائه دهند که این امواج برای سلامت انسان مضر است، حتماً اقدام می‌کنیم، خاطرنشان کرد: «در این زمینه مقام معظم رهبری نیز به رئیس‌جمهور فرمودند و روی آن حساس هستند. اما آنچه که علمی و محکمه‌پسند باشد، تاکنون ارائه نشده است». وی تأکید کرد: «به دوستان دستور دادم اگر چیزی دارند ارائه بدهند که ما هم اعلام کنیم. حداقل می‌گوییم آنچه که حق مردم بوده و وظیفه ما از نظر حرفه‌ای و اخلاقی بوده را انجام داده‌ایم». وزیر بهداشت افزود: «حتماً اگر گزارش جدیدی در مورد رابطه پارازیت‌ها و امواج با سرطان باشد را اعلام می‌کنیم و چیزی برای مخفی نگه داشتن وجود ندارد».

سیناپرس اضافه می‌کند؛ این گفته‌های وزیر بهداشت درباره این‌که یافته‌های آن‌ها مغایر حرف‌های ملک‌زاده است هم هیچ پشتوانه تحقیقاتی ندارد و تحقیقی وجود ندارد که بی‌خطر بودن این امواج برای سلامت عمومی جامعه را تایید کند، یا اگر وجود دارد منتشر نشده است. همچنین این گفته ایشان بسیار جای تعجب دارد که به عنوان متولی سلامت عمومی جامعه، در حالی که باید مجری و متولی تحقیقاتی برای رد یا اثبات سرطان‌زا بودن پارازیت‌ها می‌کند؛ تنها از دیگران درخواست مدرک می‌کند در حقیقت این واکنش را می توان نوعی فرار به جلو برای شانه خالی کردن از مسئولیتی دانست که در درجه اول بر گردن ایشان و وزارت‌خانه مطبوعشان است.

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا